Jak uczyć filozofii i etyki w szkole? Program

Kliknij, aby pobrać program w pliku pdf.
Kliknij, aby pobrać program w pliku pdf.

Nauczanie filozofii, w tym etyki, nie polega jedynie na przekazywaniu treści czy „wtłaczaniu” informacji do umysłów uczniów. Filozofia to nie zbiór zdań do zapamiętania czy nawet zrozumienia. Filozofia to dziedzina, w której najważniejsza jest zdolność dziwienia się, samodzielnego i przepełnionego pasją zadawania pytań, wspólnego poszukiwania odpowiedzi, ważenia racji i argumentów. Stąd nauczanie filozofii wymaga szczególnego kunsztu i metod. Te zaś wymagają uważnego namysłu.

Kierowani tym przekonaniem zwracamy się zarówno do akademików zajmujących się teoretycznymi problemami związanymi z edukacją filozoficzną i etyczną, jak i nauczycieli – praktyków – na co dzień zajmujących się nauczaniem z zaproszeniem do wspólnej debaty na temat Jak uczyć filozofii i etyki w szkole?

Instytut Filozofii Socjologii i Dziennikarstwa UG, Czasopismo popularnonaukowe „Filozofuj!”
zapraszają do udziału w konferencji pt.

Jak uczyć filozofii i etyki w szkole?

(Gdańsk, 10-11. 03. 2017, IFSiD UG)

 

Materiały do pobrania

  • mgr Krystyna Bembennek – Filozofia a dydaktyka filozofii – inspiracja sokratejska
  • dr Szymon Dąbrowski – Slow edukacja w nauczaniu filozofii i etyki
  • mgr Małgorzata Dorna – Między obrazem, sferą sacrum i słowem. Od dzieła sztuki do dyskursu o wartościach etycznych. Nauczanie etyki i filozofii przy okazji poznawania wybranych „art-objects” plastyki polskiej drugiej połowy XX wieku
  • dr Zbyszek Dymarski – Myślenie obrazem – czyli o znaczeniu wizualności w nauczaniu filozofii
  • dr Jacek Frydrych – Myślenie krytyczne jako cel kształcenia w edukacji etycznej. Założenia nowej podstawy programowej etyki na drugim i trzecim poziomie edukacyjnym
  • prof. dr hab. Joanna Górnicka-Kalinowska – Nauczanie etyki a bezpieczeństwo moralne dziecka
  • mgr Joanna Imienowska – Metoda Lipmana na 2000 sposobów, czyli jak rozwijać myślenie filozoficzne u dzieci
  • dr hab. Jacek Jaśtal – Etyka w szkole, czyli nowa sofistyka
  • Krystian Karcz – Czy dzieci w edukacji wczesnoszkolnej filozofują?
  • mgr Tadeusz Kokurewicz – Problem autonomii filozofii oraz etyki w nauczaniu szkolnym na poziomie liceum
  • mgr Michał Koss – Jak uczyć filozofii w szkole? – kilka uwag nauczyciela
  • mgr Maria Łojek-Kurzętkowska – Młodzi debatują w Gdyni. Debata oksfordzka jako zastosowanie metody Problem Based Learning w nauczaniu filozofii
  • dr Paweł Pijas – Barbaryzm refleksji
  • prof. dr hab. Robert Piłat – Szkoła jako spór o istnienie świata
  • mgr Marta Ratkiewicz – Wzorce osobowe a reguły postępowania. Czyli co może nam podpowiedzieć Kant w kwestii edukacji etycznej?
  • mgr Wojciech Rutkiewicz – Myślenie z najmłodszymi. Rola lekcji filozofii i etyki w szkole podstawowej
  • mgr Przemysław Staroń – Jak skutecznie nauczać (filozofii) w XXI wieku? Case study Zakonu Feniksa
  • dr Artur Szutta – O aretycznym modelu nauczania filozofii
  • dr Natasza Szutta – Dlaczego doskonalenie samego rozumowania w edukacji moralnej nie jest wystarczające?
  • dr Paweł Walczak – Analiza stanu badań nad efektywnością metody dociekań filozoficznych
  • mgr Grzegorz Wiończyk – Mówić Innym – narracja w perspektywie etyczności
  • prof. dr hab. Jacek Wojtysiak – Nowa podstawa programowa nauczania filozofii
  • mgr Patryk Zaremba – Nauka krytycznego myślenia na lekcjach etyki w edukacji wczesnoszkolnej
  • mgr Marcin Zieliński – „Sednokrąg”: gra planszowa ułatwiająca zrozumienie koncepcji filozoficznych (i nie tylko)
  • dr Wojciech Edmund Zieliński – Jak uczyć filozofii i etyki?… Oczywiście aforystycznie!
  • dr Andrzej Zykubek – Filozofia w biologii? Nauki przyrodnicze jako źródło inspiracji w nauczaniu filozofii
Andrzej Zykubek
Zapraszam na

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.