Ewolucjonizm a inne programy badawcze
Tegoroczną edycję konferencji „Granice nauki” pragniemy poświęcić filozoficznym, przyrodniczym, społecznym i religijnym implikacjom teorii ewolucji. Sprzyja temu rocznica wydania dzieła O powstawaniu gatunków (1859) Karola Darwina oraz nieco już zapomnianej Filozofii zoologii (1809) Jeana B. Lamarcka.
Idea ewolucji sformułowana przez Darwina, jeszcze za życia jej autora, wykroczyła poza nauki o przyrodzie ożywionej i obecnie tę koncepcję określa się często mianem „megaparadygmatu”. Kryje się za tym nie tylko przekonanie o ewolucyjnym charakterze wszystkich procesów przyrodniczych zarówno w skali kosmologicznej, jak i biologicznej. W ewolucyjnej perspektywie ujmujemy także procesy społeczne oraz poznawcze – wyrażane w koncepcji „epistemologii ewolucyjnej” i w badaniach szeroko rozumianej kognitywistyki. W tym kontekście stawiane są pytania także o źródła/przejawy moralności i etyczności o to, czy są one również wynikiem ewolucji, czy też zostały „dane” tylko człowiekowi.
W ramach ewolucyjnego „megaparadygmatu” są rozpatrywane także kwestie metodologiczne – metodologicznego naturalizmu i materializmu. Uznaje się, iż Darwin był pierwszym przyrodnikiem, który wyjaśniając i uzasadniając proces ewolucji biologicznej, konsekwentnie odwoływał się tylko do zjawisk i mechanizmów przyrodniczych. Teoria Darwina staje się więc programem badawczym (Karl R. Popper nazywa darwinizm „metafizycznym programem badawczym”) o wybitnie naturalistycznej metodologii, a to sprzyja konfrontacji z antynaturalistycznym ujmowaniem zjawisk przyrodniczych.
Wielość problemów, jakie generuje i porusza teoria ewolucji oraz jej zasięg i rola we współczesnej wiedzy sprawiają, że debata nad ideą Darwina nie tylko jest ciągle aktualna i ma interdyscyplinarny charakter, ale także nadal budzi emocje.
***
Cykl konferencji Granice Nauki to wspólna inicjatywa Instytutu Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego, Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych Politechniki Wrocławskiej oraz stowarzyszenia Polskie Forum Filozoficzne. Pragniemy, aby nasze konferencje służyły przede wszystkim interdyscyplinarnej wymianie idei dotyczących wzajemnych relacji pomiędzy filozofią a nauką, filozoficznych aspektów praktyk naukowych oraz filozoficznych konsekwencji odkryć naukowych. Dlatego też na nasze konferencje zapraszamy przedstawicieli nauk szczegółowych oraz metodologów i filozofów nauki z różnych ośrodków akademickich.
Program
Czwartek, 25 kwietnia
9:00
Otwarcie konferencji
9:10-10:40
- Chmielewski Adam (Uniwersytet Wrocławski) – Darwinizm jako paradygmat eksplanacyjny
- Krzysztof Łastowski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) – Kilka uwag o historii i treści paradygmatu i megaparadygmatu ewolucyjnego
PRZERWA KAWOWA
11:00-12:30
- Mariusz Tabaczek (Instytut Tomistyczny w Warszawie) – Kościół a ewolucja: potencjalne punkty zbieżności i rozbieżności
- Joanna Malinowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) – Metafizyka ewolucjonizmu a biologiczne i kulturowe a priori w epistemologii ewolucyjnej
PRZERWA OBIADOWA
13:30-15:00
- Marcin Rządeczka (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) – E pluribus unum. Zaburzenia psychiczne w kontekście megaparadygmatu ewolucyjnego
- Łukasz Mścisławski (Politechnika Wrocławska) – Kościół wobec ewolucji w skali makro – z dziejów recepcji zagadnienia
PRZERWA KAWOWA
15:30-17:00
- Piotr Bylica (Uniwersytet Zielonogórski) – Czy teistyczny ewolucjonista musi być teistą naturalistycznym?
- Lidia Godek (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) – Ewolucjonizm i demokracja
Piątek, 26 kwietnia
9.30-11.00
- Anna Jedynak (Uniwersytet Warszawski) – Ewolucja, moralność, wartości
- Karolina Prochownik (Ruhr University Bochum) – Wyjaśnienie związku religii i moralności w perspektywie kognitywno-ewolucyjnej
PRZERWA KAWOWA
11:30-13:45
- Michał Kurzyński (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) – Połączenie determinizmu Newtona z doborem naturalnym Darwina – wielkie wyzwanie dla termodynamiki XXI wieku
- Joanna Gęgotek (Uniwersytet Warszawski) – Ewolucja i wyjaśnianie
- Zbigniew Pietrzak (Uniwersytet Wrocławski) – Benedykt Dybowski – powstaniec, przyrodnik, ewolucjonista
Kierownictwo naukowe:
- dr hab. prof. PWr Marek Sikora (Politechnika Wrocławska)
- dr Mateusz Kotowski (Politechnika Wrocławska)
- dr Zbigniew Pietrzak (Uniwersytet Wrocławski)
- Fizyka i światopogląd. XX Ogólnopolska Konferencja Filozofii Fizyki. Program. ONLINE - 23 października 2024
- Wprowadzenie do fizyki dla filozofów – Tomasz Bigaj - 23 października 2024
- Nauka a społeczeństwo. Paradygmat personalistyczny – Agnieszka Lekka-Kowalik - 22 października 2024