Teologia Arthura Peacocke’a
Filozoficzne i naukowe uwarunkowania
Aleksander Rosół
Liczba stron: 242
ISBN: 978-83-67586-01-6
[tab title=”Spis treści”]
Spis treści
Wykaz skrótów 8
Wstęp 9
Rozdział 1
Realizm krytyczny Arthura Peacocke’a jako metoda uspójniająca pracę badawczą nauk empirycznych i teologii 19
- Realizm krytyczny w naukach przyrodniczych 20
- Krytyka realizmu naiwnego 20
- Realizm naukowy jako element konstruktu społecznego 21
- Propozycja realizmu krytycznego 22
- Realizm krytyczny w teologii 26
- Przesłanki wyboru realizmu krytycznego w teologii 27
- Teologiczne konstrukcje wspierające zastosowanie realizmu krytycznego 28
- Modele i metafory w naukach i teologii 29
- Różnice i podobieństwa znaczeniowe pomiędzy modelami i metaforami w naukach ścisłych i teologii 29
- Odmienność konceptualna modeli teologicznych 31
- Wnioskowanie do najlepszego wyjaśnienia – IBE jako możliwe kryterium rozstrzygające w teologii 34
- Model abdukcyjny Pierce’a jako model wyjściowy dla IBE 35
- Wymagania wstępne dla zastosowania procedury IBE w teologii 36
- Etapy wyłaniania się teologii zrewidowanej 38
Rozdział 2
Filozoficzne, metodologiczne uwarunkowania teologii w ujęciu Arthura Peacocke’a 45
- Monizm emergentny 47
- Ocena epistemologii redukcjonistycznych 47
- Krytyka niektórych ujęć monistycznych 52
- Rzeczywistość uwarstwiona 55
- Filozoficzne przesłanki wspierające tezę o procesach emergentnych 58
- Poziomy emergentne Deacona modelami relacji umysł – ciało 62
- Naturalizm teistyczny 72
- Krytyka ujęć naturalistycznych 74
- Historyczne konteksty naturalizmu teistycznego 75
- Naturalizm „ns” Griffina modelem naturalizmu teistycznego 80
- Panenteizm 84
- Definicja panenteizmu 86
- Modelowe metafory ujęcia panenteistycznego 89
- Relacja do teizmu klasycznego 95
- Biblijne i teologiczno-historyczne przestrzenie panenteistyczne 98
Rozdział 3
Przedstawienie wybranych rozwiązań teologicznych 103
- Problem działania Boga w świecie 105
- Projekt Divine Action 106
- Boża aktywność w systemach chaotycznych 111
- Możliwość działania Boga wewnątrz stanów kwantowych i problem czasu 113
- Panenteistyczny model interakcji świata i Boga 121
- Uwagi wstępne 121
- Model Divine Action 127
- Teologia Jezusa Chrystusa według Arthura Peacocke’a 139
- Ograniczenia projektu ENP nakładane na interpretację tekstów biblijnych 141
- Ocena przekazów dotyczących narodzenia Jezusa 144
- Interpretacja nauczania Jezusa 149
- Odmienność opowieści rezurekcyjnych 156
- Wyjątkowość osoby Jezusa Chrystusa 163
- Nowe ujęcie Sakramentów i Eucharystii 167
- Sakramenty jako symbole i instrumenty działania Boga 168
- Zastosowanie projektu ENP w interpretacji sakramentalnej obecności Boga we wspólnocie Kościoła 170
Rozdział 4
Krytyczna analiza filozoficznych założeń projektu teologicznego Arthura Peacocke’a 177
- Analiza panenteistycznej krytyki ujęć teistycznych 179
- Trudności znaturalizowanej religii 197
- Problem wyjaśnienia monizmu emergentnego 207
Zakończenie 217
Bibliografia 229
Arthur Peacock’s theology
Philosophical and scientific determinants
Summary 239
[/tab]
[tab title=”Wstęp”]
Wstęp
Teologia jako przestrzeń wypowiedzi o Bogu i nauka jako przestrzeń wypowiedzi o świecie niemal w całej swojej historii wspólnego spotykania się doświadczały w różnej intensywności zmiennych wzajemnych relacji. Wprawdzie tendencje izolacji czy nawet wrogości można było dostrzec w niedawnej przeszłości, jednak wzajemne odniesienia, nacechowane współpracą i obopólnym dialogiem, miały również miejsce. Owszem, istniały próby zawłaszczenia lub eliminacji rywalizujących ze sobą rozwiązań, ale to raczej współdziałanie i wpływ różniących się hipotez tworzyły bogatsze wyjaśnienia. Według opinii podzielanej przez wielu filozofów nauki, a wyrażonej przez Michała Hellera, nauki przyrodnicze (science) pomagają teologii dostrzec błędną aplikację tez fundowanych na antropomorficznych wyobrażeniach o Bogu, a z drugiej strony teologia może wskazać nauce szersze, bogatsze meta-konteksty jej wyjaśnień[1]. Współcześnie coraz wyraźniej widoczne jest zainteresowanie – tak ze strony naukowców, jak i teologów – tematami, które umiejscowione są w pobliżu lub wręcz poza obszarami granicznymi przyjętej metodologii[2]. Niniejsza książka stara się ukazać poszukiwania interpretacyjne jednego z czołowych przedstawicieli zajmujących się eksploracją przestrzeni granicznych nauk i teologii – Arthura Peacockea, biologa molekularnego i równocześnie anglikańskiego duchownego, który w roku 2001 za swoje badania uzyskał prestiżową nagrodę Templetona[3][4]. Wizja wspólnej naukowo-teologicznej drogi do zrozumienia, którą starał się ukazywać w swoich pracach, stanowi główne przesłanie jego twórczości intelektualnej. Jako naukowiec i równocześnie teolog chciał dokonać uspój- nienia myśli teologicznej z naukowymi perspektywami współczesnych badań dotyczących np. możliwych rozwiązań genezy świata, wyjaśnienia powszechności i różnorodności wierzeń religijnych, zależności i relacji między mózgiem a umysłem czy zakresu aplikacji filozoficznych koncepcji naturalistyczno- -redukcjonistycznych tak w naukach, jak i w teologii.
Arthur Robert Peacocke urodził się 29 listopada 1924 roku w mieście Wat- ford, około 30 km na północny zachód od Londynu. Otrzymawszy bezpłatne stypendium, uczęszczał do prestiżowej szkoły Watford Grammar School for Boys. Zaliczyła ona Peacockea do jednego z wielu swoich honorowych absolwentów – Famous Old Boys[5]. W roku 1942, zaciekawiony światem chemii, podjął studia w Exeter College na Uniwersytecie Oksfordzkim, które ukończył w roku 1946, otrzymując tytuł licencjata w dziedzinie chemii – Bachelor of Science (BSc). Kontynuując badania na Oxford Physical Chemistry Laboratory uzyskał tytuł Master of Science (MSc) oraz w 1948 roku obronił doktorat z biochemii fizycznej (DPhil). Wiatach pięćdziesiątych pracował w zespole brytyjskiego noblisty z dziedziny chemii Cyrila Hinshelwooda nad tempem procesów związanych z rozwojem bakterii i ich hamowaniem przez niektóre substancje. W tym samym czasie podjął pracę na Uniwersytecie w Birmingham, gdzie przez 11 lat (1948-1959), początkowo jako asystent, a następnie adiunkt (Senior Lec- turer), kontynuował swoje badania. Specjalizował się w biologicznych makrocząsteczkach i był pionierem wczesnych badań nad strukturą fizyczno-chemiczną DNA. Współpracował z laboratorium wirusologicznym Uniwersytetu Berkeley w Kalifornii i był członkiem zespołu, który zidentyfikował właściwości niedawno odkrytej struktury cząsteczkowej DNA. W latach 1959-1973 pracował jako wykładowca na Uniwersytecie Oxfordzkim oraz w St Peters College. Wykładał chemię fizyczną oraz kontynuował badania w dziedzinie biochemii. To właśnie w tym okresie, jak sam wspomina, „w wieku 48 lat naukowiec z Oxfordu stał się dziekanem z Cambridge”[6]. W latach 50. XX wieku, nieusatysfakcjonowany wyjaśnieniami podawanymi przez środowiska religijne odrzucił, jako zbyt naiwne, dosłowne tłumaczenia Pisma Świętego oraz chrześcijańską doktrynę o zadośćuczynieniu (jego odkupieńczej i zastępczej roli). Stał się łagodnym agnostykiem, wierzącym w możliwość odnalezienia satysfakcjonujących odpowiedzi na nurtujące go pytania, dotyczące problemu zła, wyjaśnienia złożoności świata przyrody i sensu istnienia człowieka. Brak zadowalających go rozwiązań przedstawianych przez duchownych w czasie kazań, stał się powodem podjęcia przez niego studiów teologicznych na Uniwersytecie w Birmingham. Zajmując się naukowo wstępnymi badaniami nad DNA porównywał związek między nauką a religią do relacji dwóch spiralnych nici tej cząsteczki. Uważał, że studia teologiczne, które rozpoczął, były konieczne, by odnaleźć uzupełniające perspektywy poszukiwania odpowiedzi na te same pytania, dotyczące natury istnienia, podejmowane przez nauki przyrodnicze. W roku 1971 uzyskał stopień licencjata z teologii i przyjął święcenia kapłańskie, stając się duchownym Kościoła Anglikańskiego. Wtedy również została opublikowana pierwsza jego praca dotyczącą relacji nauki i religii: Science and the Christian Experiment. Od 1973 roku wykłada biochemię i teologię na Uniwersytecie Cambridge, pełniąc równocześnie funkcję dziekana Clare College. W ciągu jedenastu lat pobytu w Cambridge, pogłębiając swoje zainteresowania, prowadzi kursy na temat wzajemnych oddziaływań pomiędzy naukami przyrodniczymi a teologią. W 1978 roku został zaproszony do wygłoszenia wykładów Bamptona w Oxfordzie. W wyniku tych zajęć w 1979 roku została wydana praca Creation and the World of Science. W 1984 roku wraca do Oxfordu, gdzie przez dwie kadencje (1985-88; 1995-99) pełni funkcję dyrektora łan Ramsey Centre. Do dzisiaj ośrodek ten prowadzi badania nad wierzeniami religijnymi i koncepcjami teologicznymi w odniesieniu do nauk ścisłych. Dostrzegając potrzebę intensywniejszego zaangażowania się teologów w prace badawcze nauk ścisłych zakłada w 1987 roku The Society of Ordained Scientists (S.O.Sc.), którego celem ma być „reprezentowanie Kościoła w naukach przyrodniczych i nauki w Kościele”[7]. Pod koniec lat 80. XX wieku został, wraz z innymi naukowcami i teologami, zaproszony do współorganizowania watykańskiej konferencji naukowej w ramach obchodów trzechsetnej rocznicy publikacji dzieła Newtona Philosophiae Naturalis Principia Mathema- tica. To pierwsze spotkanie przerodziło się w cykl konferencji o wspólnym tytule Scientific Perspective on Divine Action, które – podejmowane przez ponad dziesięć lat pod auspicjami Watykańskiego Obserwatorium Astronomicznego i Kalifornijskiego Centrum do Badań nad Dialogiem pomiędzy Teologią i Naukami Przyrodniczymi – stały się próbą uzgadniania perspektyw naukowych z twierdzeniami teologicznymi oraz miejscem poszukiwania wzajemnie zrozumiałego języka wypowiedzi. Arthur Peacocke jako przedstawiciel łan Ramsey Centre brał czynny udział w konferencji w 1987 roku oraz kilku następnych: w 1993,1996 i 1998 roku. W 1993 roku królowa Elżbieta II mianowała go członkiem Order ofthe British Empire. W 2001 roku otrzymał nagrodę Templetona za postępy w pracach nad odkrywaniem i pogłębianiem relacji łączących teologię z naukami ścisłymi. Opublikowana pośmiertnie praca AU That Is: A Naturalistic Faithfor the Twenty-first Century (2007), przygotowywana w czasie jego choroby, zawiera podsumowanie dokonań angielskiego teologa oraz krytyczne uwagi znanych teologów i naukowców. Arthur Robert Peacocke umiera 21 października 2006 roku w Oxfordzie na skutek rozwijającej się choroby nowotworowej.
Dorobek naukowy Arthura Peacockea, związany z poszukiwaniami wspólnych przestrzeni nauk przyrodniczych i teologii, jest bardzo bogaty. Jest autorem kilkunastu książek oraz kilkudziesięciu artykułów dotyczących omawianego tematu. Jego intelektualna praca była wysoko uznawana w środowisku akademickim. Był znanym i cenionym uczonym zaangażowanym w poszukiwania adekwatnych przestrzeni dialogu i współpracy pomiędzy teologami i naukowcami. Zygon Center for Religion and Science oraz Lutheran School of The- ology w Chicago zorganizowały sympozjum naukowe poświęcone dorobkowi pracy Arthura Peacockea – wieloletniego współpracownika tych instytucji. Odbyło się ono 9 i 10 lutego 2007 roku a pełna relacja tego wydarzenia ukazała się w periodyku „Zygon” w marcu 2008 roku[8]. Wśród prelegentów wystąpili m.in. łan Barbour, Philip Clayton, Ann Milliken Pederson i Nancey Murphy.
Zasadniczym celem niniejszej publikacji jest dokonanie krytycznej oceny filozoficznych przesłanek dla zredagowanej na ich podstawie chrześcijańskiej perspektywy teologicznej Arthura Peacocke a. Tak jak wielu współczesnych teologów, również on dostrzegał konieczność zmiany języka wypowiedzi teologicznych, które nie powinny się opierać jedynie na arystotelesowskich lub neo- tomistycznych konstrukcjach filozoficznych. Zdaniem Peacocke a siatka pojęciowa używana do tej pory w teologii powinna ulec przekształceniu i zmianie. Możliwość taką widzi w dialogu, a nawet w pewnego rodzaju integracji dwóch, do tej pory idących oddzielnie, sposobów wyjaśniania świata. Według sugestii Peacocke a, utrzymując naukowy obraz można, za pomocą uzyskanych nowych środków, w sposób niesprzeczny z jego wewnętrznymi założeniami, wyrazić całą głębię chrześcijańskiej doktryny o stworzeniu świata i wcieleniu się Syna Bożego – Divine Action, Being and Becoming. Te centralne, najbardziej istotne i fundamentalne tematy chrześcijańskiego przekazu, zostają przez angielskiego teologa przedstawione w ramach wypracowanej przez niego perspektywy, w której założenia naukowe o naturalizmie i emergencji łączy z panente- istycznym obrazem działania Boga. Ideę tę w ukończonej formie przedstawia w swojej ostatniej publikacji Ali That Is: A Naturalistic Faith for Twenty-First Century, chociaż założenia i wstępne jej koncepcje ukazane są już we wcześniejszych pracach. Peacocke uważa, że jest możliwe wyprowadzenie podstawowych twierdzeń chrześcijańskich z filozoficznego namysłu nad osiągnięciami nauk przyrodniczych. Wskazuje na możliwość niekonfliktowego wyłonienia się z tych nauk podstawowych tez teologicznych. Używa określenia „drogi od nauki do Boga” („Paths from science towards God”[9]), podkreślając w ten sposób niesprzeczność pomiędzy filozoficznymi założeniami obu dziedzin.
Książka ma na celu zweryfikowanie i ocenę tych filozoficznych uwarunkowań. W pierwszej części omówione zostanie epistemologiczne ujęcie realizmu krytycznego aplikowanego w naukach przyrodniczych i ścisłych oraz w teologii. Peacocke będzie poszukiwał sposobu ustalenia filozoficznych założeń języka wypowiedzi, wyjaśniających omawiane dziedziny. Przyjęcie i zastosowanie w obu metodologiach łagodniejszej, mniej ontologicznej przesłanki epistemologicznej realizmu krytycznego, umożliwia obu stronom odkrywanie zachodzących na siebie wspólnych przestrzeni badawczych. Według Peacockea praktyka metodologiczna tworzenia teoretycznych modeli naukowych może również z powodzeniem zostać wykorzystana w pracy teologicznej. Twierdzi, że dane formuły doktrynalne należy bardziej uznać za ulegające przekształceniom językowym modele teologiczne niż za potwierdzone autorytetem Kościoła, i dlatego niezmienne w swej formie, prawdy wiary. Sugeruje, że stosowana nie tylko w naukach przyrodniczych metoda „wnioskowania do jak najlepszego wyjaśnienia” (IBE) wspomaga w tworzeniu takich modeli teologicznych. Nie wchodzą one w bezpośredni konflikt z danymi naukowymi i jednocześnie wykorzystują ich potencjał eksplanacyjny w perspektywie teologicznej. Pod koniec pierwszego rozdziału zostanie przedstawiona propozycja Peacockea o wyłanianiu się przeredagowanej i zmienionej pod wpływem nauk przyrodniczych zrewidowanej teologii. Angielski badacz twierdzi, że – uwzględniając filozoficzną przesłankę epistemologiczną krytycznego realizmu, metodologiczną praktykę IBE oraz wykorzystując heurystyczne bogactwo użycia modeli w teologii – możliwe będzie opracowanie globalnej teologii łączącej powszechne, wieloreli- gijne poszukiwania sensu istnienia człowieka i świata.
W rozdziale drugim przedstawione zostaną główne idee filozoficzne zastosowane w proponowanej przez Arthura Peacockea konstrukcji przeredagowanej teologii. Angielski teolog korzysta z opracowań filozoficznych dotyczących np. wymagań naturalistycznych oraz metodologii redukcjonistycznej, stanowiących podstawę badań przyrodniczych. Jednocześnie, zgodnie z powszechną opinią, zauważa konieczność rozszerzenia procedur stosowanych w naukach przyrodniczych. Tak np. kosmologia, szczególnie mechanika kwantowa, zmienia dotychczasowe zdroworozsądkowe rozumienie czasu, przestrzeni i materii, a nauki neuroscience (kognitywistyka) wnioskują o naturalnej emergencji umysłu oraz pojawieniu się świadomie przeżywanych własności subiektywnych. Obie dziedziny naukowe w swoich badaniach świata nieożywionego i organicznego korzystają w sposób intuicyjny i często wstępnie nieuświadamiany z pomocy filozoficznych konstrukcji pojęciowych. To właśnie filozoficzne przesłanki, horyzont i tło akceptowanego paradygmatu, stanowią podstawę dla ustalenia głównych idei i celu badań. Bez filozoficznego doprecyzowywania języka podstawowych definicji oraz określenia siatki pojęciowej wyniki badań nauk przyrodniczych byłyby nie tylko niezrozumiałe lub fałszywe, ale po prostu bezsensowne. Podobnie jak nauki science, dążąc do zrozumienia świata przyrody, nie mogą się obyć bez filozoficznych (meta-fizycznych) koncepcji, tak tym bardziej teologia, według wyraźnie artykułowanej opinii Peacockea, nie może pomijać wyników prac dziedzin przyrodniczych. Angielski badacz, akceptując podstawową metodologię nauk, proponuje jej rozszerzenie o przyjęcie perspektywy emergentystycznej oraz złagodzenie, według niego, zbyt mocno ontologicznych tez naturalistycznych. Twierdzenie o naturalnie wyłaniających się hierarchicznych systemach (monizm emergentny), w opinii Peacockea, w sposób heurystycznie bardziej owocny ukazuje całe bogactwo świata organizmów żywych oraz ich wzajemne, splątane i nierozerwalne połączenia. Broniona przez niego wersja naturalizmu stanowi podstawę dla przeredagowywanych twierdzeń teologicznych. Taka idea naturalizmu teistycznego jest niezbędną dla jej autora konstrukcją filozoficzną, która łączy konieczne wymagania nauk (naturalizm) z teologicznymi twierdzeniami o działaniu Boga w świecie (teizm). Peacocke umieszcza monizm emergentny oraz naturalizm w szerszej niż dotychczas perspektywie teologicznej. Koncepcja panenteistyczna, pomimo wyrażanych zastrzeżeń dotyczących zakresu oraz charakteru wewnętrznego powiązania, jest według niego lepszą opcją heurystyczną. Pozwala nie tylko na mniej konfliktowe niż w teizmie klasycznym, ale na bardziej spójne zastosowanie koncepcji i wyników prac badawczych nauk przyrodniczych w wypowiedziach i uzasadnieniach tez teologicznych. Projekt panenteistyczny, jak zostanie to przedstawione, jest swoistą zmianą językowego paradygmatu stosowanego dotychczas w teologii. Ze względu na swoją obszerną metaforyzację pojęć według wielu jego zwolenników umożliwia łączenie przeciwstawnych tez i konstruowanie szerszych meta-przestrzeni dla tworzenia religijnych systemów teologicznych.
Ufundowana na trzech opisanych w rozdziale drugim filozoficznych przesłankach w części trzeciej zostanie zaprezentowana wyłaniająca się z nich propozycja teologiczna Arthura Peacockea. Ze względu na charakter publikacji oraz konieczność zachowania nie nadmiernej jej objętości przedstawione zostaną jedynie wybrane elementy tej konstruowanej perspektywy religijnej. Teologiczna aplikacja filozoficznych projektów może, jak czyni to Peacocke, obejmować całość chrześcijańskiej (tutaj: anglikańskiej) perspektywy religijnej, chociaż głównym obszarem jego pracy jest teistyczna, a raczej panenteistyczna wizja świata przyrody. Dla angielskiego teologa najważniejszymi tematami wypowiedzi o Bogu są obszary związane z kwestią stworzenia świata i człowieka, działania Boga: z modelem Opatrzności, sposobem objawiania się, komunikacji i modlitwy oraz z interpretacją życia, śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Arthur Peacocke, tak jak wielu teologów zaangażowanych w proces zbliżania i uspójniania perspektyw naukowych i religijnych, stoi na stanowisku nieinter- wencjonistycznej interpretacji działania Boga w świecie. Według tej koncepcji, wzmocnionej metaforami panenteistycznymi, Bóg może i działa na wszystkich wyłaniających się hierarchicznych poziomach złożoności. Objawianie się Boga odbywa się wewnątrz emergentnych systemów, zdolnych do odkodowania informacji w nich zawartych. Peacocke podkreśla, że istnieją szczególne miejsca i szczególne czasy, w których Bóg może intensyfikować swoje objawianie się, ale zawsze odbywa się ono za pomocą składników świata i jego wewnętrznych procesów. Wyraża to poprzez aplikację terminu „sakrament” do elementów składowych całego świata. Wszechświat w tym ujęciu staje się zbawczym narzędziem Bożej Opatrzności, a obecność w nim wcielonego Syna Bożego jest jej naturalnym przedłużeniem. Dla angielskiego teologa narodzenie Jezusa Chrystusa nie jest wejściem Boga z zewnętrzności swojego bytu do wnętrza materialnego świata, tak jak – według jego opinii – ma sugerować klasyczna teologia, ale raczej jest wyłonieniem się i ucieleśnieniem ciągle obecnego i działającego w nim Stwórcy. Osoba Jezusa Chrystusa jest dla niego doskonałą ludzką egzemplifika- cją boskiego zamiaru stworzenia człowieka i jednocześnie przykładem możliwego oraz dostępnego dla każdego człowieka, przemieniającego dialogu Boga ze swoim stworzeniem.
Ostatnia, czwarta część książki będzie dotyczyła analizy krytycznej wyżej omówionych, filozoficzno-naukowych założeń redagowanej teologii Arthura Peacockea. Ukazane zostaną odniesienia do różnorodnych polemik obejmujących trzy podstawowe założenia projektu angielskiego teologa i filozofa. Każde z nich może być odmiennie rozumiane w zależności od przyjmowanej opcji filozoficznej. Wielość perspektyw i szkół filozoficznych, różnorodność rozwiązań fundowanych na odrębnych i często przeciwstawnych sobie przesłankach powoduje, że nie jest możliwe w tak krótkim przedłożeniu ukazanie wszystkich zastrzeżeń kierowanych ku omawianym tutaj filozoficznym konstrukcjom ENP. Niektóre z nich dotyczą jednak ważnych kwestii, które nie mogą zostać pominięte. Związane są one np. ze sporami dotyczącymi przyjmowanej metafizyki Boga i Jego przymiotami, aprobatą lub dezaprobatą nadzwyczajnego działania Boga w świecie, sensownością rozróżniania rzeczywistości nadprzyrodzonej (nadnaturalnej) od materialnej (naturalnej), konsekwencjami teologicznego rozumienia czasu i przestrzeni oraz założeniami odrębności ontologicznej umysłu i mózgu lub jego naturalnej emergencji. Tematy te, posługując się propozycją Imre Lakatosza, należą do wnętrza twardego rdzenia programów badawczych różnych systemów teologiczno-filozoficznych. Dokonując pewnego uproszczenia można stwierdzić, że teizm klasyczny, neotomizm, teizm otwarty, panente- izm, fenomenologia czy filozofia analityczna wypowiadają się odmiennie na temat wymienionych wyżej kwestii, stosując odrębne siatki pojęciowe i próbując przystosować je do współczesnego obrazu świata. Analiza uwarunkowań filozoficznych teologii Arthura Peacockea będzie dokonywana w ramach przyjmowanej i w większości podzielanej heurystyki dialogu i integracji lana Barboura. Wskazuje ona na możliwą zbieżność metod nauk ścisłych i teologicznych w próbie znajdowania meta-wyjaśnień odrębnych poszukiwań. Metafory- zacja języka, wykorzystywanie bogactwa zawartości pojęcia modelu, koncepcja przyczynowości rozszerzonej oraz teoria emergencji są, jak się wydaje, koniecznymi elementami poszukiwania dróg łączących teologię z naukami przyrodniczymi. Prace filozoficzne angielskiego teologa, zaangażowanego w badania biologii molekularnej, wpisują się w sposób właściwy i obiecujący w ramy tego projektu badawczego Barboura.
Należy mieć na uwadze historyczną wymienność teorii i hipotez naukowych, które w przyszłości rozszerzą, zamienią lub zastąpią te obecnie stosowane. Równocześnie, wraz ze zmianami projektów naukowych, nastąpią konieczne przeformułowania wykorzystywanych koncepcji i przesłanek. To z kolei stanie się podstawą przyszłej pracy teologów w budowaniu nowych metafor i modeli teologicznych. Przedstawione w niniejszej publikacji przesłanki filozoficzne Arthura Peacockea mogą więc stać się propozycją poszukiwania nieco odmiennych konstrukcji teologicznych niż te prezentowane przez angielskiego teologa. Można w tym miejscu podkreślić za Michałem Hellerem, że przestrzeń świata teologii jest szersza niż przestrzeń świata nauk przyrodniczych. „Wszechświat nauki i Wszechświat teologii nie pokrywają się: Wszechświat nauki jest tylko częścią Wszechświata teologii […]. Materialny świat z perspektywy teologicznej jest więc bogatszy niż ten sam materialny świat widziany z perspektywy nauk empirycznych”[10]. Wizja teologiczna wymuszana zmianami zawartości treściowej nowych definicji będzie ulegała naturalnym przekształceniom. Jednocześnie można mieć nadzieję, podzielaną również przez Peacockea, że podstawowe treści przepowiadania chrześcijańskiego zostaną nie tylko zachowane, ale również znaczeniowo wzmocnione. Według niego obraz Boga Ojca, który jest źródłem i początkiem wszystkiego, co jest i co się staje, Jego Syna – ucieleśnionego Słowa oraz Bożego Ducha – siły uświęcającej i jednoczącej ludzi[11], stanowi wyjątkowo chrześcijańskie rozumienie, które może być w sposób niesprzeczny z naukami przyrodniczymi przedstawiane i bronione. Twierdzenie o aktywnej, sakramentalnej obecności Boga w świecie oraz o ludzkiej zdolności do odkrywania sposobów komunikowania się i nawiązywania intymnych relacji z Bogiem stanowi natomiast fundamentalne przesłanie każdej, nie tylko chrześcijańskiej religii. Jak wskazuje Peacocke, świat subiektywnie doświadczanej przestrzeni ludzkiej kultury i sztuki może zostać połączony i zintegrowany, tak z perspektywą teologiczną, jak i ze światem wyłaniającym się z nauk przyrodniczych. Można mieć nadzieję, że w przyszłości intelektualna praca angielskiego biologa i teologa oraz jego filozoficzne intuicje staną się dobrą platformą startową tworzenia wizji łączącej treści nauk z propozycjami teologicznymi.
[1] M. Heller, Nowa fizyka i nowa teologia, Tarnów 1992, s. 71.
[2] Zobacz: Lista naukowców zajmujących się związkami między religią a nauką, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_scholars_on_the_relationship_between_religion_and_science. Pozycji książkowych jest bardzo wiele. Wymieniam jedynie niektóre prace i tłumaczenia w języku polskim: S. M. Barr, Współczesna fizyka a wiara w Boga, Wrocław 2003; R. Ciarkę, Nowe tajemnice Wszechświata, Kraków 2005; W. B. Drees, Nauka wobec wiary. Spory, debaty, konteksty, Kraków 2016; D. Edwards, Jak działa Bóg?, Kraków 2013; O. Gingerich, Boski Wszechświat, Warszawa 2013; M. Heller, Granice nauki, Kraków 2014; D. Lambert, Ryzykowne spotkanie teologii z naukę, Kraków 2018; J. C. Polkinghorne, Nauka i Opatrzność, Interakcje Boga ze światem, Kraków 2008.
[4] Listę laureatów Nagrody Templetona można znaleźć na stronie: https://www.templetonpri- ze.org/templeton-prize-winners-2/.
[5] Zob. https://www.watfordboys.org/Famous-Qld-Boys.aspx (dostęp: 1.12.20201).
[6] FDD, s. 6.
[7] Tamże, s. 17.
[8] „Zygon” 43 (2008).
[9] To tytuł jednej z jego książek.
[10] M. Heller, Nowa fizyka i nowa teologia, Kraków 2012, s. 116.
[11] DNB, s. 214-215.
[/tab]
[/tabs]
- Fizyka a doświadczenie potoczne – Andrzej Łukasik - 16 grudnia 2024
- Koncepcja nauki Philipa Kitchera – Anna Starościc - 6 grudnia 2024
- Od Kopernika do kwantowej grawitacji. Debata Kopernikańska w Toruniu - 5 grudnia 2024