Matematyka jest jedna, ale ogromnie różnorodna. Ta główna teza książki przedstawiona jest na tle ogólnego rozwoju kultury. Prawie połowa tekstu dotyczy dziejów arytmetyki (z początkami algebry) i geometrii, od najdawniejszych czasów po koniec XIX wieku. Narracja historyczna jest zestawiana z ontogenezą, z kształtowaniem się struktur matematyki u pojedynczych ludzi (zaczynającym się w okresie niemowlęctwa). W tle stale ujawniają się kwestie filozoficzne, w tym platonistyczna tendencyjność: przekonanie matematyków o odwieczności i niezmienności matematyki wpływa na przypisywanie dawnym uczonym współczesnych pojęć i rozumowań. Oparcie matematyki XX wieku na pojęciach typu „zbiór”, „element” gruntownie zmieniło język twierdzeń i dowodów, a zarazem całe myślenie matematyczne. Stało się to tak naturalne, że nie można się z tego wyzwolić. Nie da się już w pełni wniknąć w dawne ujmowanie matematyki; im dalej wstecz, tym jest to trudniejsze. Wiele ze stale powtarzanych opowieści to późniejsze legendy; niektóre są tu krytycznie omówione. Mottem książki, zaczerpniętym z Platona, jest zdziwienie, niedowierzanie naszych przodków, gdy odkrywali niespodziewane, paradoksalne związki. Szczególnie ważne były przełomy pojęciowe, przejścia na wyższy poziom abstrakcji, wcześniej nieosiągalny. Zmagania z piątym postulatem Euklidesa trwały dwa tysiące lat, a kontrowersje wywołane geometrią nieeuklidesową zmieniły świadomość tego, czym jest geometria i jaki jest jej związek ze światem rzeczywistym.
Różne oblicza matematyki. Matematyka z historycznego, ontogenetycznego i filozoficznego punktu widzenia
Zbigniew Semadeni
- Liczba stron: 598
Rok wydania: 2023
Seria: Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej - Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
- ISBN (oprawa twarda):978-83-231-4907-1
- ISBN (oprawa miękka):978-83-231-4906-4
- eISBN:978-83-231-4908-8
Spis treści
Wstęp / 11
- Cel i adresat książki / 15
- Matematyka czysta, matematyka stosowana / 17
- Kwestia paralelizmu filogeneza–ontogeneza w matematyce / 20
- Interpretowanie dawnej wiedzy matematycznej / 25
- Matematyka a humanistyka / 32
- Struktura i zakres książki / 35
- Wykorzystane publikacje / 37
Część 1. Przełomy pojęciowe w rozwoju historycznym matematyki
- Rozdział 1. Rozwój arytmetyki i początki algebry / 43
- Narodziny liczenia / 43
- Historyczny rozwój przedstawiania liczb naturalnych / 47
- Matematyka egipska i babilońska / 56
- Źródła wiedzy o matematyce greckiej / 62
- Arytmetyka pitagorejska / 65
- Odkrycie niewspółmierności / 76
- Eudoksos i jego teoria stosunków / 92
- Osiągnięcia hellenistycznej arytmetyki / 97
- Rozszerzanie zakresu pojęcia liczby: ułamki / 106
- Rozszerzanie zakresu pojęcia liczby: zero / 112
- Rozszerzanie zakresu pojęcia liczby: liczby ujemne i symbolika arytmetyczna / 116
- Rozszerzanie zakresu pojęcia liczby: liczby rzeczywiste / 125
- Ciągłość zbioru liczb rzeczywistych / 135
- Rozszerzanie zakresu pojęcia liczby: liczby urojone i liczby zespolone / 141
- Rozszerzanie zakresu pojęcia liczby: kwaterniony i nieprzemienność / 145
- Początki algebry / 147
- Zasada indukcji zupełnej w teorii liczb naturalnych / 150
- Hierarchia struktur arytmetyki / 154
- Deduktywistyczny styl prezentacji matematyki / 162
- Rozdział 2. Geometria i dedukcja / 165
- Początki geometrii: kształty, figury, bryły, ornamenty, praktyka miernicza / 165
- Geneza i rozwój abstrakcyjnego pojęcia przestrzeni / 169
- Cud grecki: przejście od intuicyjnej wiedzy geometrycznej do systemu aksjomatycznego / 173
- Wpływ Platona na rozwój geometrii / 180
- Spór grecki o matematykę czystą (Platon) i stosowaną (Archytas) / 195
- Wpływ Arystotelesa na rozwój matematyki / 199
- Elementy Euklidesa / 203
- Rola diagramów w geometrycznych rozumowaniach Greków / 222
- Spuścizna Archimedesa w geometrii / 227
- Historia piątego postulatu Euklidesa / 230
- Układ współrzędnych i kartezjański przewrót w geometrii / 245
- Odkrycie geometrii nieeuklidesowej / 252
- Wpływ Immanuela Kanta na rozwój geometrii / 270
- Empiryczne aspekty geometrii nieeuklidesowej / 283
- Powstanie geometrii rzutowej / 288
- Koncepcyjne podejście Bernharda Riemanna do geometrii / 292
- Przełom w rozwoju geometrii nieeuklidesowej / 295
- Orientacja prostej, płaszczyzny i przestrzeni / 300
- Wyjście poza trzy wymiary w geometrii / 304
- Zmiana standardu ścisłości aksjomatyki geometrii / 310
- Narodziny topologii / 330
Część 2. Rozwój matematyczny dziecka
- Rozdział 3. Rozwój pojęć związanych z arytmetyką i początki algebry / 345
- Początki liczenia u dziecka / 346
- Pojęciowy i rachunkowy rozwój działań arytmetycznych u dzieci / 361
- Przejście od arytmetyki do algebry / 370
- Rozdział 4. Rozwój pojęć związanych z geometrią i przestrzenią / 377
- Konstruowanie przestrzeni w umyśle dziecka / 378
- Poziomy myślenia geometrycznego u dzieci wyróżnione przez van Hielów / 384
- Poziomy myślenia geometrycznego wyróżnione przez Milana Hejnego / 388
Część 3. Uzupełnienia
- Rozdział 5. Dalsze oblicza matematyki / 395
- Długie wieki zmagań z problemami nieskończoności / 396
- Problemy rachunku prawdopodobieństwa / 409
- Matematyka a muzyka / 433
- Matematyka w architekturze i sztuce / 445
- Bieguny napięć intelektualnych w matematyce / 453
- Rola intuicji w rozumowaniach matematycznych / 455
- Transgresje poznawcze / 458
- Strukturalistyczne aspekty matematyki / 462
- Główne kierunki filozofii matematyki XX wieku / 468
- Reformy edukacyjne w duchu Mathématique Moderne / 491
- Rozdział 6. Dodatki matematyczne / 495
- Pięć najważniejszych twierdzeń matematyki / 495
- Pięć odkryć matematycznych, które wzbudziły największe zdziwienie / 502
- Liczby zespolone / 512
- Pojęcie grupy i program erlangeński Feliksa Kleina / 517
Zakończenie. Matematyka jest jedna / 519
Bibliografia / 527
Summary
Indeks osób
Zbigniew Semadeni
Matematyk i fizyk, profesor Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalności: analiza funkcjonalna, teoria kategorii i funktorów, dydaktyka matematyki, filozofia matematyki. Absolwent UAM (fizyka 1955, matematyka 1956), doktorat 1959, habilitacja 1963, profesor zwyczajny 1976. W latach 1962–1986 pracował w Instytucie Matematycznym PAN, a w latach 1986–2004 w Instytucie Matematyki UW. Profesor wizytujący w University of Washington, Seattle (rok akad. 1961–1962), w York University, Toronto (rok akad. 1982–1983), w University of Sydney w Australii (trymestr w roku 1984) i w University of California w Davis (rok akad. 1989–1990). Członek Executive Committee of the International Commission on Mathematical Instruction (ICMI) 1979–1982, wiceprezydent ICMI 1983–1986. Ważniejsze publikacje: Banach spaces of continuous functions (PWN, 1971), Wstęp do teorii kategorii i funktorów (PWN, 1978, wspólnie z Antonim Wiwegerem), podręczniki matematyki do klas I–III szkoły podstawowej (WSiP 1990–2003) i książki dla nauczycieli.
- Fizyka a doświadczenie potoczne – Andrzej Łukasik - 16 grudnia 2024
- Koncepcja nauki Philipa Kitchera – Anna Starościc - 6 grudnia 2024
- Od Kopernika do kwantowej grawitacji. Debata Kopernikańska w Toruniu - 5 grudnia 2024