Różne oblicza matematyki. Matematyka z historycznego, ontogenetycznego i filozoficznego punktu widzenia

Matematyka jest jedna, ale ogromnie różnorodna. Ta główna teza książki przedstawiona jest na tle ogólnego rozwoju kultury. Prawie połowa tekstu dotyczy dziejów arytmetyki (z początkami algebry) i geometrii, od najdawniejszych czasów po koniec XIX wieku. Narracja historyczna jest zestawiana z ontogenezą, z kształtowaniem się struktur matematyki u pojedynczych ludzi (zaczynającym się w okresie niemowlęctwa). W tle stale ujawniają się kwestie filozoficzne, w tym platonistyczna tendencyjność: przekonanie matematyków o odwieczności i niezmienności matematyki wpływa na przypisywanie dawnym uczonym współczesnych pojęć i rozumowań. Oparcie matematyki XX wieku na pojęciach typu „zbiór”, „element” gruntownie zmieniło język twierdzeń i dowodów, a zarazem całe myślenie matematyczne. Stało się to tak naturalne, że nie można się z tego wyzwolić. Nie da się już w pełni wniknąć w dawne ujmowanie matematyki; im dalej wstecz, tym jest to trudniejsze. Wiele ze stale powtarzanych opowieści to późniejsze legendy; niektóre są tu krytycznie omówione. Mottem książki, zaczerpniętym z Platona, jest zdziwienie, niedowierzanie naszych przodków, gdy odkrywali niespodziewane, paradoksalne związki. Szczególnie ważne były przełomy pojęciowe, przejścia na wyższy poziom abstrakcji, wcześniej nieosiągalny. Zmagania z piątym postulatem Euklidesa trwały dwa tysiące lat, a kontrowersje wywołane geometrią nieeuklidesową zmieniły świadomość tego, czym jest geometria i jaki jest jej związek ze światem rzeczywistym.

Od czasów greckich matematyka jest też głęboko powiązana z muzyką. Dedukcyjny rachunek prawdopodobieństwa dziwnie trafnie, paradoksalnie sprawdza się przy stosowaniu go do przypadkowości. Fascynujące tajemnice nieskończoności zostały w znacznym stopniu oswojone w XIX i XX wieku.

Różne oblicza matematyki. Matematyka z historycznego, ontogenetycznego i filozoficznego punktu widzenia

Zbigniew Semadeni

  • Liczba stron: 598
    Rok wydania: 2023
    Seria: Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej
  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
  • ISBN (oprawa twarda):978-83-231-4907-1
  • ISBN (oprawa miękka):978-83-231-4906-4
  • eISBN:978-83-231-4908-8

Spis treści

Wstęp / 11

  • Cel i adresat książki / 15
  • Matematyka czysta, matematyka stosowana / 17
  • Kwestia paralelizmu filogeneza–ontogeneza w matematyce / 20
  • Interpretowanie dawnej wiedzy matematycznej / 25
  • Matematyka a humanistyka / 32
  • Struktura i zakres książki / 35
  • Wykorzystane publikacje / 37

Część 1. Przełomy pojęciowe w rozwoju historycznym matematyki

  • Rozdział 1. Rozwój arytmetyki i początki algebry / 43
    • Narodziny liczenia / 43
    • Historyczny rozwój przedstawiania liczb naturalnych / 47
    • Matematyka egipska i babilońska / 56
    • Źródła wiedzy o matematyce greckiej / 62
    • Arytmetyka pitagorejska / 65
    • Odkrycie niewspółmierności / 76
    • Eudoksos i jego teoria stosunków / 92
    • Osiągnięcia hellenistycznej arytmetyki / 97
    • Rozszerzanie zakresu pojęcia liczby: ułamki / 106
    • Rozszerzanie zakresu pojęcia liczby: zero / 112
    • Rozszerzanie zakresu pojęcia liczby: liczby ujemne i symbolika arytmetyczna / 116
    • Rozszerzanie zakresu pojęcia liczby: liczby rzeczywiste / 125
    • Ciągłość zbioru liczb rzeczywistych / 135
    • Rozszerzanie zakresu pojęcia liczby: liczby urojone i liczby zespolone / 141
    • Rozszerzanie zakresu pojęcia liczby: kwaterniony i nieprzemienność / 145
    • Początki algebry / 147
    • Zasada indukcji zupełnej w teorii liczb naturalnych / 150
    • Hierarchia struktur arytmetyki / 154
    • Deduktywistyczny styl prezentacji matematyki / 162
  • Rozdział 2. Geometria i dedukcja / 165
    • Początki geometrii: kształty, figury, bryły, ornamenty, praktyka miernicza / 165
    • Geneza i rozwój abstrakcyjnego pojęcia przestrzeni / 169
    • Cud grecki: przejście od intuicyjnej wiedzy geometrycznej do systemu aksjomatycznego / 173
    • Wpływ Platona na rozwój geometrii / 180
    • Spór grecki o matematykę czystą (Platon) i stosowaną (Archytas) / 195
    • Wpływ Arystotelesa na rozwój matematyki / 199
    • Elementy Euklidesa / 203
    • Rola diagramów w geometrycznych rozumowaniach Greków / 222
    • Spuścizna Archimedesa w geometrii / 227
    • Historia piątego postulatu Euklidesa / 230
    • Układ współrzędnych i kartezjański przewrót w geometrii / 245
    • Odkrycie geometrii nieeuklidesowej / 252
    • Wpływ Immanuela Kanta na rozwój geometrii / 270
    • Empiryczne aspekty geometrii nieeuklidesowej / 283
    • Powstanie geometrii rzutowej / 288
    • Koncepcyjne podejście Bernharda Riemanna do geometrii / 292
    • Przełom w rozwoju geometrii nieeuklidesowej / 295
    • Orientacja prostej, płaszczyzny i przestrzeni / 300
    • Wyjście poza trzy wymiary w geometrii / 304
    • Zmiana standardu ścisłości aksjomatyki geometrii / 310
    • Narodziny topologii / 330

Część 2. Rozwój matematyczny dziecka

  • Rozdział 3. Rozwój pojęć związanych z arytmetyką i początki algebry / 345
    • Początki liczenia u dziecka / 346
    • Pojęciowy i rachunkowy rozwój działań arytmetycznych u dzieci / 361
    • Przejście od arytmetyki do algebry / 370
    • Rozdział 4. Rozwój pojęć związanych z geometrią i przestrzenią / 377
    • Konstruowanie przestrzeni w umyśle dziecka / 378
    • Poziomy myślenia geometrycznego u dzieci wyróżnione przez van Hielów / 384
    • Poziomy myślenia geometrycznego wyróżnione przez Milana Hejnego / 388

Część 3. Uzupełnienia

  • Rozdział 5. Dalsze oblicza matematyki / 395
    • Długie wieki zmagań z problemami nieskończoności / 396
    • Problemy rachunku prawdopodobieństwa / 409
    • Matematyka a muzyka / 433
    • Matematyka w architekturze i sztuce / 445
    • Bieguny napięć intelektualnych w matematyce / 453
    • Rola intuicji w rozumowaniach matematycznych / 455
    • Transgresje poznawcze / 458
    • Strukturalistyczne aspekty matematyki / 462
    • Główne kierunki filozofii matematyki XX wieku / 468
    • Reformy edukacyjne w duchu Mathématique Moderne / 491
  • Rozdział 6. Dodatki matematyczne / 495
    • Pięć najważniejszych twierdzeń matematyki / 495
    • Pięć odkryć matematycznych, które wzbudziły największe zdziwienie / 502
    • Liczby zespolone / 512
    • Pojęcie grupy i program erlangeński Feliksa Kleina / 517

Zakończenie. Matematyka jest jedna / 519

Bibliografia / 527

Summary

Indeks osób

 

 

Zbigniew Semadeni
Matematyk i fizyk, profesor Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalności: analiza funkcjonalna, teoria kategorii i funktorów, dydaktyka matematyki, filozofia matematyki. Absolwent UAM (fizyka 1955, matematyka 1956), doktorat 1959, habilitacja 1963, profesor zwyczajny 1976. W latach 1962–1986 pracował w Instytucie Matematycznym PAN, a w latach 1986–2004 w Instytucie Matematyki UW. Profesor wizytujący w University of Washington, Seattle (rok akad. 1961–1962), w York University, Toronto (rok akad. 1982–1983), w University of Sydney w Australii (trymestr w roku 1984) i w University of California w Davis (rok akad. 1989–1990). Członek Executive Committee of the International Commission on Mathematical Instruction (ICMI) 1979–1982, wiceprezydent ICMI 1983–1986. Ważniejsze publikacje: Banach spaces of continuous functions (PWN, 1971), Wstęp do teorii kategorii i funktorów (PWN, 1978, wspólnie z Antonim Wiwegerem), podręczniki matematyki do klas I–III szkoły podstawowej (WSiP 1990–2003) i książki dla nauczycieli.

Andrzej Zykubek
Zapraszam na

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.