Transhumanizm. Od przodków do awatarów

Jakie są potencjalne skutki klonowania umysłu? 

Ektogeneza to prowokacja czy przyszłość reprodukcji? 

Jak transhumaniści kreują pokrewieństwo i płeć w post-ludzkiej przyszłości? 

Transhumanizm jest zjawiskiem tak popularnym, że wydaje się obecny wszędzie. Jego wpływ można dostrzec w serialach telewizyjnych, takich jak Westworld, w programie SpaceX i autonomicznych pojazdach Elona Muska, a także w próbach wykorzystania przez wojsko nowych technologii do zwiększenia zdolności poznawczych żołnierzy na polu walki. Jasne jest, że projekty transhumanistyczne już teraz aktywnie przetwarzają społeczne, materialne i wyobrażeniowe światy, w których żyjemy. A jednak transhumanizmowi poświęcono zaskakująco mało uwagi jako antropologicznemu przedmiotowi badań. […] 

* 

Niniejsza książka zaczyna się od paradoksu. Pod względem etnograficznym koncentruje się ona na futurystycznym ruchu społecznym oddanym idei wiecznej transcendencji. Z akademickiego punktu widzenia dowodzi jednak, że możemy osiągnąć wielką mądrość, wracając do przeszłości. Wsłuchiwanie się w słowa protoplastów naszej dyscypliny może nadal dostarczać ważnych spostrzeżeń na temat światów i ludzi XXI wieku. Dlatego w tej publikacji przyjmuję podejście do transhumanizmu, które nazywam „powrotem do przyszłości”.

Fragment książki Transhumanizm. Od przodków do awatarów

Transhumanizm

Od przodków do awatarów

Autor:


Liczba stron: 372
Rok wydania: 2023
ISBN: 978-83-8331-212-5 
e-ISBN: 978-83-8331-213-2 

Spis treści

Podziękowania 11

Wprowadzenie. Myślenie przez pryzmat transhumanizmu 15
„Powrót do przyszłości” jako podejście do transhumanizmu 18
Technologia, wyobraźnia i przyszłość 21
Antropologia transhumanizmu 28
Przegląd treści rozdziałów 33
Uwagi o metodach 37

1. Czy transhumanizm jest ruchem rewitalizacyjnym? 43
1.1. Rewitalizacja 46
1.1.1. Transhumanizm i zimnowojenne zniekształcenia kulturowe w Stanach Zjednoczonych 50
1.1.2. Faza I: Przeformułowanie labiryntów poznawczych 54
1.1.3. Faza II: Komunikacja 58
1.1.4. Faza III: Organizacja 60
1.1.5. Faza IV: Adaptacja 63
1.1.6. Faza V: Transformacja kulturowa 68
1.1.7. Faza VI: Rutynizacja 70
1.2. Wniosek: Ruchy rewitalizacyjne i modele 71

2. Przodkowie i awatary. Przekształcona nieśmiertelność 77
2.1. Tworzenie przodków 81
2.2. Tworzenie awatarów 88
2.3. Wniosek: Poszukiwanie postludzkiej nieśmiertelności jest bardzo ludzkie 102

3. I żyli długo i szczęśliwie. Transhumanizm i imperatyw hedonistyczny 105
3.1. Imperatyw hedonistyczny 109
3.1.1. Światopogląd transhumanistyczny 111
3.2. Kultura i osobowość postdarwinowska 120
3.2.1. Zastąpienie cierpienia gradientami błogości 120
3.2.2. Wydajność biochemiczna 124
3.2.3. Wzmocniony instynkt społeczny 126
3.2.4. Biologia jako źródło cierpień: Od wyparciai sublimacji do wykorzenienia 128
3.2.5. Biochemiczna kreatywność i piękno „na żądanie” 131
3.2.6. Wybory, euforia i wydajność 134
3.2.7. Niekończąca się ekspansja, ciągła dynamika i całkowita kontrola 136
3.3. Imperatyw hedonistyczny, wyobraźnia technologiczna i reżim elastycznej akumulacji 137
3.4. Wniosek: Plastyczność i postęp 140

4. Skóra społeczna, skóra antyspołeczna i dążenie do wolności morfologicznej 143
4.1. Kayapo i skóra społeczna 147
4.2. Współcześni pierwotni i skóra antyspołeczna 150
4.3. Transhumanistyczne dążenie do wolności morfologicznej 153
4.3.1. Od skóry społecznej do implantu pod skórą 154
4.3.2. Wolność gatunkowa 162
4.3.3. Ektogeneza i postludzka reprodukcja społeczna 164
4.3.4. Jak uwolnić mózg i stać się niezwykłym 167
4.3.5. Usprawnianie ciała: Wolność i „poprawki” 174
4.4. Wniosek: Skóra suwerenna, wolność morfologiczna i technonormatywność 178

5. Dekodowanie jaźni 183
5.1. Jaźń u Odżibwe i jej środowisko behawioralne 187
5.2. Jaźń transhumanistyczna i jej środowisko behawioralne 193
5.2.1. Osobowość tkwi w umyśle 193
5.2.2. Jaźń ucieleśniona i ilościowa 196
5.2.3. Rozszerzanie kategorii bycia osobą w postludzkim świecie 201
5.2.4. Potęga inteligencji 205
5.2.5. Życzliwość czy wrogość? 212
5.3. Wniosek: Jaźnie i podobieństwa 217

6. Ponowne przemyślenie systemów pokrewieństwa 221
6.1. Amerykańskie pokrewieństwo w XX wieku 223
6.2. Pokrewieństwo w postludzkiej przyszłości 228
6.2.1. Od tego, co biologiczne, do tego, co witologiczne: Tworzenie cyfrowych krewnych 228
6.2.2. Troskliwi towarzysze: Robotyczni krewni 234
6.2.3. Nowa biologia pokrewieństwa: Dzieci na zamówienie i selektywna reprodukcja 238
6.2.4. Społeczeństwo postpokrewieństwa 246
6.2.5. Życie bez ojców, matek, mężów i żon: Rodzina w społeczeństwie postpłciowym 249
6.3. Wniosek: Krytyka pokrewieństwa 253

7. Od pierwotnego dobrobytu do postludzkiej obfitości 257
7.1. Dobrobyt bez obfitości 259
7.2. Społeczeństwo radykalnej obfitości: Nanotechnologia i produkcja postindustrialna 263
7.3. Śmiała ścieżka do obfitości 270
7.3.1. Przyszłość jest lepsza niż myślisz: Przezwyciężanie błędów poznawczych i myślenia liniowego 274
7.3.2. Siły na rzecz obfitości 279
7.3.2.1. Innowator DIY i przedsiębiorca społeczny 279
7.3.2.2. Technofilantropi 283
7.3.2.3. Wschodzący miliard 287
7.4. Transhumanizm demokratyczny i zapewnienie dostępu do środków utrzymania 289
7.4.1. Siły na rzecz równości 293
7.4.1.1. Obietnica technologii 293
7.4.1.2. Siła rządów demokratycznych 295
7.4.2. Zapewnienie środków utrzymania: Od drogi zen do zamożności do drogi cyborga 297
7.5. Wniosek: Radykalna obfitość czy wszechobecne nierówności? 300

Wniosek. Powrót do przyszłości: Refleksje na temat dyscypliny i ruchu 303
Badania porównawcze ludzkości 304
Wartość przodków 309
Ruch Transhumanistyczny 311
Potęga technologii, technolodzy i wyobraźnia technologiczna 320

Bibliografia 327
Indeks 357

Andrzej Zykubek
Zapraszam na

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.