Jakie są potencjalne skutki klonowania umysłu?
Ektogeneza to prowokacja czy przyszłość reprodukcji?
Jak transhumaniści kreują pokrewieństwo i płeć w post-ludzkiej przyszłości?
Transhumanizm jest zjawiskiem tak popularnym, że wydaje się obecny wszędzie. Jego wpływ można dostrzec w serialach telewizyjnych, takich jak Westworld, w programie SpaceX i autonomicznych pojazdach Elona Muska, a także w próbach wykorzystania przez wojsko nowych technologii do zwiększenia zdolności poznawczych żołnierzy na polu walki. Jasne jest, że projekty transhumanistyczne już teraz aktywnie przetwarzają społeczne, materialne i wyobrażeniowe światy, w których żyjemy. A jednak transhumanizmowi poświęcono zaskakująco mało uwagi jako antropologicznemu przedmiotowi badań. […]
*
Niniejsza książka zaczyna się od paradoksu. Pod względem etnograficznym koncentruje się ona na futurystycznym ruchu społecznym oddanym idei wiecznej transcendencji. Z akademickiego punktu widzenia dowodzi jednak, że możemy osiągnąć wielką mądrość, wracając do przeszłości. Wsłuchiwanie się w słowa protoplastów naszej dyscypliny może nadal dostarczać ważnych spostrzeżeń na temat światów i ludzi XXI wieku. Dlatego w tej publikacji przyjmuję podejście do transhumanizmu, które nazywam „powrotem do przyszłości”.
Fragment książki Transhumanizm. Od przodków do awatarów
Transhumanizm
Spis treści
Podziękowania 11
Wprowadzenie. Myślenie przez pryzmat transhumanizmu 15
„Powrót do przyszłości” jako podejście do transhumanizmu 18
Technologia, wyobraźnia i przyszłość 21
Antropologia transhumanizmu 28
Przegląd treści rozdziałów 33
Uwagi o metodach 37
1. Czy transhumanizm jest ruchem rewitalizacyjnym? 43
1.1. Rewitalizacja 46
1.1.1. Transhumanizm i zimnowojenne zniekształcenia kulturowe w Stanach Zjednoczonych 50
1.1.2. Faza I: Przeformułowanie labiryntów poznawczych 54
1.1.3. Faza II: Komunikacja 58
1.1.4. Faza III: Organizacja 60
1.1.5. Faza IV: Adaptacja 63
1.1.6. Faza V: Transformacja kulturowa 68
1.1.7. Faza VI: Rutynizacja 70
1.2. Wniosek: Ruchy rewitalizacyjne i modele 71
2. Przodkowie i awatary. Przekształcona nieśmiertelność 77
2.1. Tworzenie przodków 81
2.2. Tworzenie awatarów 88
2.3. Wniosek: Poszukiwanie postludzkiej nieśmiertelności jest bardzo ludzkie 102
3. I żyli długo i szczęśliwie. Transhumanizm i imperatyw hedonistyczny 105
3.1. Imperatyw hedonistyczny 109
3.1.1. Światopogląd transhumanistyczny 111
3.2. Kultura i osobowość postdarwinowska 120
3.2.1. Zastąpienie cierpienia gradientami błogości 120
3.2.2. Wydajność biochemiczna 124
3.2.3. Wzmocniony instynkt społeczny 126
3.2.4. Biologia jako źródło cierpień: Od wyparciai sublimacji do wykorzenienia 128
3.2.5. Biochemiczna kreatywność i piękno „na żądanie” 131
3.2.6. Wybory, euforia i wydajność 134
3.2.7. Niekończąca się ekspansja, ciągła dynamika i całkowita kontrola 136
3.3. Imperatyw hedonistyczny, wyobraźnia technologiczna i reżim elastycznej akumulacji 137
3.4. Wniosek: Plastyczność i postęp 140
4. Skóra społeczna, skóra antyspołeczna i dążenie do wolności morfologicznej 143
4.1. Kayapo i skóra społeczna 147
4.2. Współcześni pierwotni i skóra antyspołeczna 150
4.3. Transhumanistyczne dążenie do wolności morfologicznej 153
4.3.1. Od skóry społecznej do implantu pod skórą 154
4.3.2. Wolność gatunkowa 162
4.3.3. Ektogeneza i postludzka reprodukcja społeczna 164
4.3.4. Jak uwolnić mózg i stać się niezwykłym 167
4.3.5. Usprawnianie ciała: Wolność i „poprawki” 174
4.4. Wniosek: Skóra suwerenna, wolność morfologiczna i technonormatywność 178
5. Dekodowanie jaźni 183
5.1. Jaźń u Odżibwe i jej środowisko behawioralne 187
5.2. Jaźń transhumanistyczna i jej środowisko behawioralne 193
5.2.1. Osobowość tkwi w umyśle 193
5.2.2. Jaźń ucieleśniona i ilościowa 196
5.2.3. Rozszerzanie kategorii bycia osobą w postludzkim świecie 201
5.2.4. Potęga inteligencji 205
5.2.5. Życzliwość czy wrogość? 212
5.3. Wniosek: Jaźnie i podobieństwa 217
6. Ponowne przemyślenie systemów pokrewieństwa 221
6.1. Amerykańskie pokrewieństwo w XX wieku 223
6.2. Pokrewieństwo w postludzkiej przyszłości 228
6.2.1. Od tego, co biologiczne, do tego, co witologiczne: Tworzenie cyfrowych krewnych 228
6.2.2. Troskliwi towarzysze: Robotyczni krewni 234
6.2.3. Nowa biologia pokrewieństwa: Dzieci na zamówienie i selektywna reprodukcja 238
6.2.4. Społeczeństwo postpokrewieństwa 246
6.2.5. Życie bez ojców, matek, mężów i żon: Rodzina w społeczeństwie postpłciowym 249
6.3. Wniosek: Krytyka pokrewieństwa 253
7. Od pierwotnego dobrobytu do postludzkiej obfitości 257
7.1. Dobrobyt bez obfitości 259
7.2. Społeczeństwo radykalnej obfitości: Nanotechnologia i produkcja postindustrialna 263
7.3. Śmiała ścieżka do obfitości 270
7.3.1. Przyszłość jest lepsza niż myślisz: Przezwyciężanie błędów poznawczych i myślenia liniowego 274
7.3.2. Siły na rzecz obfitości 279
7.3.2.1. Innowator DIY i przedsiębiorca społeczny 279
7.3.2.2. Technofilantropi 283
7.3.2.3. Wschodzący miliard 287
7.4. Transhumanizm demokratyczny i zapewnienie dostępu do środków utrzymania 289
7.4.1. Siły na rzecz równości 293
7.4.1.1. Obietnica technologii 293
7.4.1.2. Siła rządów demokratycznych 295
7.4.2. Zapewnienie środków utrzymania: Od drogi zen do zamożności do drogi cyborga 297
7.5. Wniosek: Radykalna obfitość czy wszechobecne nierówności? 300
Wniosek. Powrót do przyszłości: Refleksje na temat dyscypliny i ruchu 303
Badania porównawcze ludzkości 304
Wartość przodków 309
Ruch Transhumanistyczny 311
Potęga technologii, technolodzy i wyobraźnia technologiczna 320
Bibliografia 327
Indeks 357
- Transhumanizm. Od przodków do awatarów - 27 grudnia 2024
- Kognitywistyka. Słowniki społeczne, Tom XIII - 26 grudnia 2024
- Radosnych Świąt Bożego Narodzenia i szczęśliwego Nowego Roku 2025! - 24 grudnia 2024