Czy można znać przyszłość?

Wczoraj, gdy szperałem w bibliotece, wpadł mi w oko zakurzony tom całkiem sporych rozmiarów, zatytułowany: Alvin I. Goldman. Zdjąłem go z półki i zacząłem czytać. Niezwykle szczegółowo opisywał moje życie, gdy byłem małym chłopcem. Drwił z mojej pamięci, a czasem przywoływał wspomnienia dawno zapomnianych wydarzeń. Zdałem sobie sprawę, że to może być księga mojego życia i postanowiłem ją przetestować.

Otworzywszy fragment z dzisiejszą datą, znalazłem następujący wpis z godziny 14:36: „Odnalazł mnie na półce. Wyciągnął mnie i zaczął czytać…”. Spojrzałem na zegar – była 15:03. To całkiem prawdopodobne – pomyślałem – że znalazłem tę książkę pół godziny temu. Otworzyłem na wpisie z 15:03. Było tam: „Właśnie mnie czyta. Właśnie mnie czyta. Właśnie mnie czyta”. Wpatrywałem się w to zdanie, myśląc o tym, jaka to niesamowita książka. Kolejne zdanie głosiło: „Patrzy na mnie, myśląc o tym, jaka jestem niesamowita”.

Gdybyśmy w magiczny sposób posiedli informacje na temat wszystkiego, co uczyniliśmy, jak i wszystkiego, co uczynimy, czy bylibyśmy w stanie cokolwiek zmienić z naszej przyszłości?

Czy można znać przyszłość?

Na takie pytanie podczas LIX Tygodnia Filozoficznego pt. Źródła filozofii europejskiej, we środę, 5 kwietnia, w sesji III. Zdumienie próbę odpowiedzi podejmie o. Prof. Marcin Tkaczyk, Laureat Premium Scientiarum Lublinense za rok 2016. Wyróżnienie zostało przyznane przez Lubelskie Towarzystwo Naukowe za książkę Futura Contingentia.

Autor dzieła zmierza się z problemem przyszłych zdarzeń przygodnych. Stawia on pytania: Czy zdania, opisujące przyszłe zdarzenia, są już teraz prawdą lub fałszem? Czy Bóg zna przyszłość, a szczególnie, czy zna nasza przyszłe wybory, dokonane z wolnej woli? Na nurtujące już Arystotelesa pytanie, czy możliwa jest wiedza o przyszłości, Profesor Tkaczyk stara się nie tylko odpowiedzieć, ale i uzasadnić swoją odpowiedź metodami rachunkowymi.

Lubelska Nagroda Naukowa za rok 2016 dla o. prof. Marcina Tkaczyka

Alvin I. Goldman: Księga życia

LIX Tydzień Filozoficzny – Źródła filozofii europejskiej

Andrzej Zykubek
Zapraszam na

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.