Instytut Filozofii Uniwersytetu Gdańskiego
zaprasza do udziału w IV edycji konferencji:
Jak uczyć filozofii i etyki w szkole?
Edukacja filozoficzna
– pomiędzy poszukiwaniem sensu życia a nauką krytycznego myślenia
Gdańsk 6 – 7 marca 2020
Filozoficzne dociekania zdają się być nastawione na realizację przynajmniej dwóch celów. Pierwszym z nich jest mądrość, którą – upraszczając nieco – można określić mianem wiedzy czy rozumienia rzeczy z możliwie jak najszerszej perspektywy. Choć taki cel można rozumieć jako poznanie wszystkiego, co istnieje i może istnieć, to mądrość dotyczy przede wszystkim poznania tego, co dla człowieka jest najważniejsze – sensu życia. Odpowiedzi na pytania: Po co przyszliśmy na ten świat i dokąd zmierzamy?, Czy, a jeśli tak, to co w życiu jest naprawdę ważne?, O co warto się troszczyć i zabiegać?
Drugim celem filozoficznych dociekań jest wypracowanie stosownych narzędzi, które zasadniczo można sprowadzić do umiejętności krytycznego myślenia. Stąd nauczanie filozofii oznacza wciąganie jej adeptów w poszukiwania, których azymut wyznacza z jednej strony dążenie do uchwycenia sensu życia, z drugiej dążenie do zebrania koniecznych narzędzi do realizacji celu pierwszego.
Serdecznie zapraszamy do dyskusji na temat celów i metod edukacji filozoficznej.
2020_Jak uczyć filozofii i etyki w szkole_abstrakty
- Fizyka i światopogląd. XX Ogólnopolska Konferencja Filozofii Fizyki. Program. ONLINE - 23 października 2024
- Wprowadzenie do fizyki dla filozofów – Tomasz Bigaj - 23 października 2024
- Nauka a społeczeństwo. Paradygmat personalistyczny – Agnieszka Lekka-Kowalik - 22 października 2024