Anna Latawiec

 

[tabs]
[tab title=”Biogram”]

Biogram

W latach 1970-1975 odbyła studia na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie (magisterium na podstawie pracy Filozoficzne aspekty modelowania matematycznego w ekologii; dyplom z wyróżnieniem) oraz Studia Podyplomowe z Zastosowań Informatyki Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Warszawskiego (19751977). W 1981 roku uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie filozofii na podstawie rozprawy Koncepcja informacji biologicznej (promotor: ks. prof. Mieczysław Lubański, recenzenci: prof. Jerzy Chmurzyński, ks. prof. Szczepan W. Ślaga). W 1993 uzyskała stopień doktora habilitowanego na podstawie dorobku naukowego i rozprawy Pojęcie symulacji i jej użyteczność naukowa (recenzenci: prof. Władysław Krajewski, ks. prof. Mieczysław Lubański, prof. Ryszard Tadeusiewicz). W 2013 roku otrzymała tytuł profesora nauk humanistycznych (recenzenci dorobku naukowego: ks. prof. Józef M. Dołęga, prof. Andrzej Kiepas, prof. Ryszard Tadeusiewicz, prof. Michał Tempczyk).

Od roku akademickiego 1975/1976 była zatrudniona na ATK kolejno jako asystent, starszy asystent (1977), adiunkt (1981), profesor nadzwyczajny (1997), profesor zwyczajny (2017). W październiku 2021 roku przeszła na emeryturę.

W trakcie pracy na ATK/UKSW pełniła funkcje m.in.: kierownika Pracowni Komputerowej, kierownika Katedry Metodologii Nauk Systemowo-Informacyjnych, kierownika Sekcji Filozofii Przyrody, prodziekana i dziekana Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej, członka Senatu uksw, sekretarza, zastępcy redaktora naczelnego i redaktora naczelnego czasopisma Studia Philosophiae Christianae. Była także członkiem Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej oraz Komitetu Nauk Filozoficznych Polskiej Akademii Nauk, a także konsultorem Komisji Nauki Wiary (Sekcja Nauk Filozoficznych) przy Konferencji Episkopatu Polski.

Jest członkiem m.in. Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, European Society for the Study of Science and Theology (esssat), Slovenske filozoficke zdruzenie pri Slovenskej akademii vied (sfz pri sav) oraz współzałożycielem Polskiego Towarzystwa Symulogicznego i Drohiczyńskiego Towarzystwa Naukowego. Uczestniczy także w radach programowych i komitetach redakcyjnych kilku czasopism naukowych.

Prowadziła badania naukowe w zakresie: filozofii przyrody, filozofii medycyny, ekologii i ekofilozofii, filozofii nauki. W szczególności podejmowała zagadnienia dotyczące informacji biologicznej, filozoficznej problematyki symulacji i modelowania, diagnozowania w medycynie, problematyki bioetycznej, samotności, choroby i śmierci człowieka.

Jest autorką i współautorką sześciu monografii, blisko stu pięćdziesięciu artykułów w czasopismach naukowych, rozdziałów w monografiach, haseł słownikowych i recenzji oraz współredaktorem kilkunastu prac zbiorowych. Publikowała w języku polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim. Ponadto była promotorem pięciu rozpraw doktorskich. Uczestniczyła w licznych konferencjach naukowych krajowych i międzynarodowych. Była także współorganizatorem kilkunastu konferencji naukowych.

Została odznaczona Medalem Rektora Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie w uznaniu zasług dla rozwoju biocybernetyki, Złotym Krzyżem Zasługi oraz szeregiem nagród rektorskich za osiągnięcia naukowo-dydaktyczne oraz prace organizacyjne na rzecz ATK/UKSW.

 

[/tab]
[tab title=”Wykaz publikacji”]

Wykaz publikacji

Chronologiczny wykaz prac autorskich i redagowanych Anny Latawiec, opublikowanych do roku 2020. (Publikacje wydane w tym samym roku zestawiono alfabetycznie).

  1. Pewne aspekty metodologiczne modelowania matematycznego w ekologii, w: Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody, 2, red. K. Kłósak, Wydawnictwo atk, Warszawa 1979, 41-77.
  2. Pojęcie informacji biologicznej, w: Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody, 4, red. K. Kłósak, M. Lubański, S.W Ślaga, Wydawnictwo atk, Warszawa 1982, 213-229.
  3. Zjawisko regeneracji biologicznej a informacja strukturalna, Studia Philosophiae Christianae18(1982)1, 185-192.
  4. Koncepcja informacji biologicznej, w: Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody, 5, red. K. Kłósak, M. Lubański, S.W. Ślaga, Wydawnictwo atk, Warszawa 1983,151-259.
  5. Pojęcie funkcjonowania w świetle informacji biologicznej, Studia Philosophiae Christianae19(1983)1, 97-108.
  6. Z informatyką w przyszłość. Rozmowa z dr A. Latawiec, wykładowcą informatyki i filozofii przyrody na atk w Warszawie, rozmawiał D. Sobkowicz, Za i Przeciw (1984)51, 17.
  7. (rec.) Jadacki, „Spór o granice poznania. Prolegomena do epistemologii”, Warszawa 1985, ss. 220, Studia Philosophiae Christianae 22(1986)2, 229-230.
  8. Nauczanie symulacji w atk na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej, w: Symulacja systemów gospodarczych. Prace Szkoły Węgierska Górka, W Misiąg, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne – Dyrekcja Szkolenia Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 1986, 35-36.
  9. (rec.) Jantsch, „Die Selbstorganisation des Universums Vom Urknall zum menschlichen Geist”, Munchen 1982, ss. 462, Studia Philosophiae Christianae 23(1987)1, 231-233.
  10. Pojęcie świadomości w świetle koncepcji informacji biologicznej, Studia Philosophiae Christianae 24(1988)2, 131-138.
  11. Symulacja zjawiska biologicznego, w: Symulacja systemów gospodarczych. Prace Szkoły Węgierska Górka, W. Misiąg, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne – Dyrekcja Szkolenia Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 1988, 69-74.
  12. Wokół pojęcia świadomości, Studia Philosophiae Christianae 24(1988)1, 47-59.
  13. Człowiek wobec problemu ochrony środowiska naturalnego, Studia Philosophiae Christianae 25(1989)2, 121-137.
  14. Transplantacja mózgu – szansa czy zagrożenie ludzkości?, Studia Philosophiae Christianae25(1989)1, 93-110.
  15. Wokół problemu nie narodzonych, Studia Philosophiae Christianae 25(1989)2, 222-226.
  16. Kilka uwag o wyjaśniającej roli symulacji w biologii, Studia Philosophiae Christianae 26(1990)1, 171-178.
  17. Symulacja zjawisk biologicznych widziana systemowo, Studia Philosophiae Christianae 26(1990)2, 37-53.
  18. Czy istnieje teoria symulacji i czy symulacja jest teorią?, Studia Philosophiae Christianae27(1991)2, 19-30.
  19. Symulacja w świetle teorii gier, Studia Philosophiae Christianae 28(1992)1, 53-68.
  20. Wokół pojęcia zjawiska biologicznego, Studia Philosophiae Christianae 28(1992)2, 241-254.
  21. Pojęcie symulacji i jej użyteczność naukowa, Wydawnictwo atk, Warszawa 1993.
  22. Poglądy filozoficzne profesora Mieczysława Lubańskiego, Studia Philosophiae Christianae 30(1994)2, 5-64, (współautorstwo z: A. Lemańska, S.W. Ślaga).
  23. Modelowanie i symulacja zjawisk biomedycznych, Studia Philosophiae Christianae 31(1995)2, 147-165.
  24. Od informacji do sztucznej inteligencji, Studia Philosophiae Christianae 31(1995)1, 33-47.
  25. Algorytm, w: Słownik pojęć filozoficznych, W Krajewski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1996, 13.
  26. Atomizm, w: Słownik pojęć filozoficznych, W Krajewski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1996, 23.
  27. Człowiek wobec techniki komputerowej, w: Człowiek wobec świata, Z. Hull, W Tulibacki, Polskie Towarzystwo Filozoficzne, Olsztyn 1996, 196-208.
  28. Medycyna ekologiczna wobec przejawów życia, w: eko-med, iii Krajowy Kongres Ekologiczny, Tarnów 16-18.09.96: Degradacja środowiska przyrodniczego a zdrowie człowieka, Tarnów1996, 309-324, (współautorstwo z: P. Troszkiewicz).
  29. Między symulacją i sztuczną inteligencją, w: Sztuczna inteligencja i systemy hybrydowe, cir-11’96 (cybernetyka – inteligencja – rozwój), ix Ogólnopolskie Konwersatorium, W. Siedlecki, zg ptc – Centrum Obsługi Badań Naukowych i Dydaktyki wsr-p w Siedlcach – Instytut Badań Systemowych pan, Siedlce – Warszawa 1996, 59-65.
  30. Naturalne i sztuczne w świetle rozwiązań o sztucznej inteligencji, Studia Philosophiae Christianae 32(1996)1, 191-202.
  31. Pramateria, w: Słownik pojęć filozoficznych, W. Krajewski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1996, 158.
  32. Reakcja, w: Słownik pojęć filozoficznych, W. Krajewski, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1996, 171.
  33. Sztuczna inteligencja jako granica między biologią i techniką, w: Sztuczna inteligencja i systemy hybrydowe, cir-11’96 (cybernetyka – inteligencja – rozwój), ix Ogólnopolskie Konwersatorium, W. Siedlecki, zg ptc – Centrum Obsługi Badań Naukowych i Dydaktykiwsr-p w Siedlcach – Instytut Badań Systemowych pan, Siedlce – Warszawa 1996, 373-381.
  34. The notion of simulation – philosophical aspects, Studia Philosophiae Christianae 32(1996)2, 165-176.
  35. Za czy przeciw eutanazji?, w: Eutanazja a opieka paliatywna. Aspekty etyczne religijne psychologiczne i prawne, A. Biela, Katolicki Uniwersytet Lubelski – Akademia Medyczna,Lublin 1996, 158-162.
  36. Życie a informacja biologiczna, Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 29(1996), 231-234.
  37. (rec.) „Clovek medzi iivotom a smrt’ou”, Jeseniova Lekarska Fakulta uk Martin, Martin 1996, ss. 342, Studia Philosophiae Christianae 33(1997)2, 202-204.
  38. Ból i cierpienie człowieka wobec śmierci, w: Problemy współczesnej tanatologii. Medycyna Antropologia kultury – Humanistyka, 1, red. J. Kolbuszewski, Wrocławskie TowarzystwoNaukowe, Wrocław 1997, 65-71.
  39. Czy potrzebna jest nam nowa etyka? Rozważania w świetle dychotomii: naturalne – sztuczne, Humanistyka i Przyrodoznawstwo 3(1997), 59-69.
  40. Ekomedycyna wobec inżynierii genetycznej, w: eko-med, iv Krajowy Kongres Ekologiczny: Degradacja środowiska przyrodniczego a zdrowie człowieka, Tarnów 1997, 293-297.
  41. Ekomedycyna wobec przejawów życia, w: Szkoła przeżycia cywilizacyjnego, J.M. Dołęga, J. Kuczyński, A. Woźnicki, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1997, 264-274, (współautorstwo z: P. Troszkiewicz).
  42. Ksiądz profesor Szczepan W Ślaga – redaktor „Studia Philosophiae Christianae”, ŁódzkieStudia Teologiczne 6(1997), 37-42.
  43. Sztuczne życie – sztuczna inteligencja, w: x Ogólnopolskie Konwersatorium „Sztuczna inteligencja i inżynieria finansowa”, cir-12’97, J. Tchórzewski, zg ptc – Centrum Obsługi Badań Naukowych i Dydaktyki wsr-p w Siedlcach – Instytut Badań Systemowych pan, Siedlce – Warszawa 1997, 73-77.
  44. Za czy przeciw symulacji świadomości?, w: Symulacja systemów gospodarczych. Prace Szkoły Antałówka’ 97, W. Misiąg, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego – Politechnika Wrocławska, Warszawa – Wrocław 1997, 131-141.
  45. (red.) Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, 1, Wydawnictwo atk, Warszawa 1998, (współredakcja z: A. Lemańska).
  46. Człowiek wobec postępu technicznego, w: Aporie sensu – emotywizm i racjonalizm, J. Bańka, A. Kiepas, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1998, 123-129.
  47. Czy mózg można przeszczepić? Rozmowa z dr A. Latawiec z Katedry Metodologii Nauk Systemowo-Informacyjnych Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, rozmawiał D. Sobkowicz,Za i Przeciw (1998)49, 15 i 23.
  48. Gdzie jesteśmy?, w: Etyka środowiskowa teoretyczne i praktyczne implikacje (materiały konferencyjne), W. Tyburski, Top kurier, Toruń 1998, 212-126.
  49. Myśl i myślenie w kontekście AI, w: Sztuczna inteligencja, cir – 13’98 (cybernetyka – inteligencja – rozwój), iii Ogólnopolska Konferencja im. prof. dr hab. inż. Roberta Staniszewskiego, J. Tchórzewski, zg ptc – Centrum Obsługi Badań Naukowych i Dydaktyki wsr-p w Siedlcach – Instytut Badań Systemowych pan, Siedlce – Warszawa 1998, 37-47.
  50. Nadzieja wobec cierpienia i śmierci, w: Problemy współczesnej tanatologii. Medycyna – Antropologia kultury – Humanistyka, 2, red. J. Kolbuszewski, Wrocławskie TowarzystwoNaukowe, Wrocław 1998, 109-112.
  51. Sprawozdanie z konferencji nt. „Między filozofią przyrody a ekofilozofią”, zorganizowanej w atk w dniu 19 listopada 1997 roku, Studia Philosophiae Christianae 34(1998)2, 186-190,(współautorstwo z: G. Bugajak).
  52. Symulacja zjawisk dezinformacyjnych świata istot żywych, w: Symulacja systemów gospodarczych. Prace Szkoły Antałówka’98, W. Misiąg, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego – Politechnika Wrocławska, Warszawa – Wrocław 1998, 155-164.
  53. Świat z perspektywy symulacji, w: Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, 1, red. A. Latawiec, A. Lemańska, Wydawnictwo atk, Warszawa 1998, 64-77.
  54. Użyteczność metody symulacji w poznawaniu świata, w: V Krajowa Konferencja „Komputerowe wspomaganie badań naukowych”, V KOWBAN’98, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe,Wrocław – Polanica Zdrój 1998, 97-102.
  55. (red.) Między filozofią przyrody a ekofilozofią, Wydawnictwo atk, Warszawa 1999, (współredakcja z: G. Bugajak).
  56. Bioetyka, ekofilozofia i filozofia umysłu u progu trzeciego tysiąclecia. Rozważania w świetle najnowszych osiągnięć naukowo-technicznych, Humanistyka i Przyrodoznawstwo 5(1999),105-116.
  57. Concept of biological information – some philosophical aspects, w: 11th International Congress of Logic, Methodology and Philosophy of Science. Volume of Abstracts, J. Cachro,K. Kijania-Placek, Cracow 1999, 348.
  58. Filozofia medycyny wobec losu człowieka, w: Człowiek. Technika. Środowisko. Człowiek współczesny wobec wyzwań końca wieku, A. Kiepas, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999, 203-210.
  59. Implikacje filozoficzne inspirowane osiągnięciami inżynierii genetycznej, w: Bioetyka i ekofilozofia. Materiały z konferencji zorganizowanej przez Katedrę Filozofii i Socjologii wsrp w Siedlcach (11 grudnia 1997), J. Jaroń, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Rolniczo-Pedagogicznej w Siedlcach, Siedlce 1999, 159-170.
  60. Między naturalną i sztuczną świadomością, Studies in the Philosophy of the Sciences and the Humanities (Poznańskie Studia z Filozofii Humanistyki) 18(1999)5, 203-215.
  61. Miłość wobec cierpienia i śmierci, w: Problemy współczesnej tanatologii. Medycyna – Antropologia kultury – Humanistyka, 3, red. J. Kolbuszewski, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe,Wrocław 1999, 11-13.
  62. Philosophical and theological ramifications resulting from human embryos cloning, StudiaPhilosophiae Christianae 35(1999)1, 143-149.
  63. Społeczeństwa dezinformujące a inteligencja, w: Sztuczna inteligencja – jej nowe oblicze ai, cir-14’99 (badania – zastosowanie – rozwój), xi Ogólnopolskie Konwersatorium, J. Tchórzewski, zg ptc – Centrum Obsługi Badań Naukowych i Dydaktyki wsr-p w Siedlcach – Instytut Badań Systemowych pan, Siedlce – Warszawa 1999, 23-26.
  64. Symulacja zjawisk dezinformacyjnych w świecie istot inteligentnych, w: Symulacja systemów gospodarczych. Prace Szkoły Antałówka’99, W Misiąg, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego – Politechnika Wrocławska, Warszawa – Wrocław 1999, 117-130.
  65. To jest w śmierci najpiękniejsze. Rozmowę zprof. atk dr hab. A. Latawiec prowadzili: M. Redlowska, M. Burchart, Nowe Państwo 45-46(206-207), 5-12.11.1999.
  66. Wprowadzenie, w: Między filozofią przyrody a ekofilozofią, A. Latawiec, G. Bugajak, Wydawnictwo atk, Warszawa 1999, 7-12, (współautorstwo z: G. Bugajak).
  67. Wybrane aspekty edukacyjne inspirowane przez filozofię medycyny i ekomedycynę, w: Ochrona środowiska w filozofii i teologii, J.M. Dołęga, J.W Czartoszewski, Wydawnictwo atk,Warszawa 1999, 142-152.
  68. Wybrane aspekty symulacji zjawisk biologicznych, w: vi Krajowa Konferencja „Komputerowe wspomaganie badań naukowych”, VI KOWBAN’99, M. Piekarski, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław 1999, 203-209.
  69. (red.) Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, 2, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2000, (współredakcja z: G. Bugajak, K. Kloskowski).
  70. Człowiek wobec cierpienia i śmierci, w: Człowiek i pustka. Problemy wakuumologii, Z Hull, W. Tulibacki, Olsztyńska Szkoła Wyższa, Olsztyn 2000, 219-225.
  71. Filozoficzno-teologiczne implikacje klonowania embrionów ludzkich, w: Bioetyczne problemy inżynierii genetycznej. Materiały na iii Krajową Konferencję z cyklu „Nauka na przełomie wieku”, 5 czerwca 2000, W. Dyk, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego,Szczecin 2000, 39-51.
  72. Model edukacji ekologicznej, w: Wychowanie dla przyszłości, dylematy współczesnego wychowania, 5, red. S. Konstańczak, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku, Słupsk 2000, 250-260.
  73. Nauka, filozofia i religia a obraz świata, w: Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, 2, red. A. Latawiec, K. Kloskowski, G. Bugajak, Wydawnictwo atk, Warszawa 2000, 192-212, (współautorstwo z: G. Bugajak).
  74. Rodzina ekologiczna – co to jest?, w: Ekologia rodziny ludzkiej, Episteme 7, red. J.M. Dołęga, J.W Czartoszewski, Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej – Acta Universitatis Masuriensis, Olecko 2000, 43-57.
  75. Sztuczna inteligencja narzędziem manipulacji?, w: Sztuczna inteligencja 152000 (badania – zastosowania – rozwój), iv Krajowa Konferencja Naukowa, J. Tchórzewski, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2000, 9-14.
  76. Transformacje w filozofii inspirowane rozwojem nauki i techniki. Rozważania w świetle pojęcia zdrowia i choroby, w: Ekologia a procesy transformacji, J. Dębowski, WydawnictwoUniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000, 29-36.
  77. Transformacje w filozofii u progu trzeciego tysiąclecia – refleksje filozofa przyrody, w: Filozofia po tej i tamtej stronie wieku. Materiały z konferencji naukowej. Katowice – Wisła (10-14 maja 1999), J. Bańka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Katowice 2000, 158-164.
  78. Użyteczność metody symulacji w badaniu świata istot żywych, w: V Krajowa Konferencja „Modelowanie cybernetyczne systemów biologicznych”, (MCSB 19-20.05.2000), Wydawnictwoagh, Kraków 2000, 113-116.
  79. Wpływ inżynierii genetycznej na bezpieczeństwo człowieka, w: Polityka – Ekologia – Kultura. Społeczne przesłanki i przejawy kryzysu ekologicznego, A. Papuziński, WydawnictwoUczelniane WSP, Bydgoszcz 2000, 71-78.
  80. Wprowadzenie, w: Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, 2, red. A. Latawiec, K. Kloskowski, G. Bugajak, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2000, 7-12, (współautorstwo z: G. Bugajak).
  81. (red.) Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, 3, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2001, (współredakcja z: G. Bugajak).
  82. Ból i cierpienie człowieka w obliczu śmierci, Advances in Clinical and Experimantal Medicine 10(2001)2, 105-109.
  83. Edukacja ekologiczna dziś, w: Ochrona środowiska społeczno-przyrodniczego w filozofii i teologii, J.M. Dołęga, J. Czartoszewski, A. Skowroński, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2001, 167-171.
  84. Prawda w doświadczeniu cierpienia i śmierci, Sztuka Leczenia 7(2001)1, 49-53.
  85. Samotność człowieka wobec cierpienia i śmierci, w: Problemy współczesnej tanatologii. Medycyna – Antropologia kultury – Humanistyka, 5, red. J. Kolbuszewski, WrocławskieTowarzystwo Naukowe, Wrocław 2001, 37-42.
  86. Użyteczność systemowego ujęcia symulacji, w: Symulacja systemów gospodarczych, E. Malinowska, W Misiąg, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego – Politechnika Wrocławska, Warszawa – Wrocław 2001, 139-148.
  87. Wprowadzenie, w: Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, 3, red. G. Bugajak. A. Latawiec, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2001, 7-13.
  88. Filozofia w służbie medycyny, w: Dydaktyka filozofii u progu xxi wieku. Problemy ogólne i perspektywy, E. Piotrowska, J. Wiśniewski, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2002, 193-211.
  89. Granice ingerencji medycznej – zachowanie czy naruszenie tożsamości człowieka?, SztukaLeczenia 8(2002)1, 21-26.
  90. prof. dr hab. Kazimierz Kłósak, w: Ocalić od zapomnienia, Profesorowie Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie we wspomnieniach wychowanków, red. J.M. Dołęga, J. Mandziuk,Wydawnictwo uksw, Warszawa 2002, 82-86.
  91. Sprawiedliwość wobec cierpienia i śmierci małego dziecka, w: Problemy współczesnej tanatologii. Medycyna – Antropologia kultury – Humanistyka, 6, red. J. Kolbuszewski, WrocławskieTowarzystwo Naukowe, Wrocław 2002, 125-129.
  92. Teoretyczny i praktyczny wymiar symulacji, w: Od kosmologii do ekofilozofii. Problemy filozoficzne xxi wieku, Episteme 22, red. J.M. Dołęga, Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej – Acta Universitatis Masuriensis, Olecko 2002, 305-324.
  93. Chance and the Frankensteins Syndrome, Studia Philosophiae Christianae 39(2003)1, 176-184.
  94. Istota i sens dezinformacji we współczesnym świecie, w: Etyka wobec problemów współczesnego świata, H. Promieńska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003, 77-90.
  95. Próba usprawiedliwienia krzywdy, w: Zagadnienia teoretyczne i problemy praktyk, red. W Tulibacki, Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego, Olsztyn 2003, 47-61.
  96. Problem postępu w filozofii, w: Filozofia: minule podoby – sucasne perspektivy, E. Farkasova, M. Szapuova, Maxima Press, Bratislava 2003, 119-124.
  97. Rzeczywistość a świat wirtualny, w: Symulacja systemów gospodarczych, (Studia i Materiały 15. Prace Naukowe Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej 74),A. Balcerak, E. Radosiński, B. Mielczarek, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej,Wrocław 2003, 121-131.
  98. (red.) Myśl filozoficzna Księdza Profesora Kazimierza Kłósaka – w dwudziestą rocznicę śmierci, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2004, (współredakcja z: G. Bugajak).
  99. Ausgewahlte Schutzmechanismen der Natur als Argument fur Rationalitat in der Gentechnik (Selected Defensive Mechanisms in Nature as an Argument for Rationality in Bioetics), w: Rationalitat in der Angewandten Ethik. Racionalita v aplikovanych etikach. Rationality in Applied Ethics, P. Fobel, G. Banse, A. Kiepas, G. Zecha, Vydavatel’stvo Knihareń JanBernat, Banska Bystrica 2004, 115-120.
  100. Człowiek w kontekście idei zrównoważonego rozwoju, w: Filozoficzne, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju, A. Pawłowski, Drukarnia Liber DuoKolor, Lublin 2004, 219-226.
  101. Filozofia przyrody w szkole warszawskiej, w: Myśl filozoficzna Księdza Profesora Kazimierza Kłósaka – w dwudziestą rocznicę śmierci, G. Bugajak, A. Latawiec, Wydawnictwo uksw,Warszawa 2004, 139-152.
  102. Fuzzy logic and nihilistic on the backround of the artificial intelligence, Journal of Artificial Intelligence 1(2004)2, 35-39, (współautorstwo z: M. Lubański).
  103. Kilka uwag w sprawie przypadku, w: Wokół biofilozofii Kazimierza Kloskowskiego. Wybrane zagadnienia, M. Bała, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”, Pelplin 2004,81-86.
  104. Próba obrony wartości absolutnych w kontekście cywilizacji globalnej, w: Wartości i ich funkcje w kształtowaniu cywilizacji globalnej, red J. Bańka, S. Bukowska, WydawnictwoUniwersytetu Śląskiego, Katowice 2004, 126-135.
  105. Słowo od redaktorów, w: Myśl filozoficzna Księdza Profesora Kazimierza Kłósaka – w dwudziestą rocznicę śmierci, G. Bugajak, A. Latawiec, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2004, 11-17, (współautorstwo z: G. Bugajak).
  106. Uwagi w sprawie wirtualności, Studia Philosophiae Christianae 40(2004)2, 279-291.
  107. (rec.) Ślęczek-Czakon, „Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych”, Katowice 2004, ss. 261, Studia Philosophiae Christianae 41(2005)1, 181-190.
  108. (red.) Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, 4, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2005, (współredakcja z: G. Bugajak).
  109. (red.) Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, 5-6, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2005, (współredakcja z: G. Bugajak).
  110. (red.) W poszukiwaniu istoty życia, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2005, (współredakcja z: G. Bugajak).
  111. Ekomedycyna a środowisko rodzinne, w: Ochrona środowiska i edukacja ekologiczna w regionie: Gmina Turośl i Wigierski Park Narodowy, Episteme 42, red. J.M. Dołęga, Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej – Pracownia Filozofii Etyki i Edukacji Ekologicznej uksw w Warszawie, Olecko – Warszawa 2005, 157-168.
  112. Manipulacje informacją czynnikiem zagrażającym bezpieczeństwu człowieka, w: Bezpieczeństwo człowieka wobec współczesnych i przyszłych wyzwań. Monografia nr 1, J. Dębowski,E. Jarmoch, A.W Świderski, Wydawnictwo ODN, Siedlce 2005.
  113. Świat wirtualny krzywym zwierciadłem rzeczywistości, w: Symulacja systemów społecznych i gospodarczych, A. Balcerak, W. Kwaśnicki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2005, 263-270.
  114. Wprowadzenie, w: Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, t. 4, red. G. Bugajak, A. Latawiec, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2005, 7-13, (współautorstwo z: G. Bugajak).
  115. Wprowadzenie, w: Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, 5-6, red. G. Bugajak, A. Latawiec, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2005, 7-13, (współautorstwo z: G. Bugajak).
  116. Wprowadzenie, w: W poszukiwaniu istoty życia, G. Bugajak, A. Latawiec, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2005, 11-18, (współautorstwo z: G. Bugajak).
  117. Za i przeciw samotności człowieka wobec śmierci, w: Człowiek wobec śmierci. Aspekty psychologiczno-pastoralne, J. Makselon, Wydawnictwo PAT w Krakowie, Kraków 2005, 41-48.
  118. Życie w kontekście informacji biologicznej, w: W poszukiwaniu istoty życia, G. Bugajak, A. Latawiec, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2005, 41-54.
  119. Destrukcyjny czy twórczy charakter samotności (ujęcie systemowe), w: Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne, P. Domeracki, W. Tyburski, Wydawnictwo UniwersytetuMikołaja Kopernika, Toruń 2006, 83-92.
  120. Dialog jako przestrzeń dla bezpieczeństwa człowiek, w: Bezpieczeństwo człowieka a proces transformacji systemowej, J. Dębowski, E. Jarmocha, A.W. Świderski, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2006, 201-206.
  121. Krzywda w kontekście filozoficzno-teologicznym, Studia Leopoliensia (2006), 113-121.
  122. Ksiądz Profesor Bernard Hałaczek – uczeń polskiego Teilharda de Chardin, w: Człowiek w czasie i przestrzeni, J. Tomczyk, A. Abdank-Kozubski, Wydawnictwo uksw, Warszawa2006, 51-58.
  123. Próba obrony filozofii przyrody, Roczniki Filozoficzne 54(2006)1, 319-322.
  124. Świat wirtualny jako nowy przedmiot filozofii przyrody, Roczniki Filozoficzne 54(2006)2,119-132.
  125. W poszukiwaniu istoty dylematów etycznych, w: Etyka wobec współczesnych dylematów,
  126. Kalka, A. Papuziński, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2006, 19-35.
  127. Dialog jako przestrzeń spotkania w wielokulturowości, w: Osobnost’ slovenskej filozofie – Igor Hruśovsky, Z. Plasienkova, E. Lalikova, sav – iris, Bratislava 2007, 206-212.
  128. (red.) Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, 7, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2008, (współredakcja z: G. Bugajak).
  129. O swoistości człowieka, w: W poszukiwaniu swoistości człowieka, G. Bugajak, J. Tomczyk, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2008, 9-11.
  130. Użyteczność systemowego ujęcia świata wirtualnego, w: W kierunku filozofii klasycznej. Inspiracje i kontynuacje, J. Krokos, K. Świętorzecka, R. Tomanek, Wydawnictwo uksw,Warszawa 2008, 303-312.
  131. Rola symulacji w kreowaniu świata wirtualnego, w: Człowiek a światy wirtualne, A. Kiepas, M. Sułkowska, M. Wołek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009, 50-58.
  132. Tajemnice natury. Zarys filozofii przyrody, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2009, (współautorstwo z: G. Bugajak, J. Kukowski, A. Lemańska, D. Ługowska, A. Świeżyński).
  133. Teoretyczne i metateoretyczne założenia w teoriach genezy życia, w: Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, 8, red. A. Lemańska, A. Świeżyński, Wydawnictwouksw, Warszawa 2010, 120-131.
  134. The Progress in the Philosophy of Nature, w: Philosophy of Nature Today, A. Świeżyński, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2009, 39-58.
  135. Tomuctckan &unoco$ua npupodu (Bapwabckou wgonu), w: &unoco$ua npupodu cegodhun, I.K. Lisiejew, W. Ługowski, KAHOH, Mockba 2009, 283-295.
  136. W poszukiwaniu obrazu współczesnej filozofii przyrody, w: Filozofia przyrody współcześnie, M. Kuszyk-Bytniewska, A. Łukasik, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2010, 29-41.
  137. Troubles with the Philosophy of Medicine, w: Knowledge and Values. Selected Issues in the Philosophy of Science, A. Świeżyński, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2011, 117-134.
  138. Samoleczenie – za czy przeciw? (aspekty edukacyjno-etyczne), w: Samoleczenie, K. Krajewski-Siuda, Instytut Sobieskiego, Warszawa 2012, 179-186, (współautorstwo z: M. Nowakowska).
  139. Jak nauczać filozofii przyrody?, w: Filozofia przyrody, (Dydaktyka filozofii, 3), red. S. Janeczek, A. Starościc, D. Dąbek, J. Herda, Wydawnictwo kul, Lublin 2013, 443-460.
  140. God and Nature. Selected Issues in the Philosophy and Theology of Nature, Wydawnictwo uksw, Warszawa 2014, (współautorstwo z: G. Bugajak, D. Kucharski, A. Lemańska, D. Ługowska, A. Świeżyński, J. Tomczyk).
  141. Różne odsłony szczęścia, w: Filozofia – Etyka – Ekologia. Profesorowi Włodzimierzowi Tyburskiemu w darze, red. P. Domeracki, A. Grzeliński, R. Wiśniewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, 399-408.
  142. Twórczość Jacka Antoniego Zielińskiego okiem filozofia przyrody, Poezja – Proza – Esej1-2(2016)91-92, 55-56.
  143. Zdrowie w kontekście zrównoważonego rozwoju, w: Sozologia systemowa, 9: Zdrowie. Człowiek i jego środowisko w aspekcie przyrodniczym, filozoficznym i teologicznym, red.D. del Mastro, W. Dyk, T. Dyk, W. Skrzypczak, Volumina, Szczecin – Fasano 2016, 47-60,(współautorstwo z: M. Latawiec).
  144. Problem samotności człowieka wobec cierpienia i śmierci, w: Oswoić jaskółkę, czyli ze śmierci do życia, K. Bomber, P. Ochotny, Wydawnictwo Naukowe uksw, Warszawa 2018, 141-152.
  145. Kazimierz Kloskowski, (Polska Filozofia Chrześcijańska xx wieku, 3), Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2019, (współautorstwo z: G. Bugajak, A. Lemańska, A. Świeżyński).
  146. Kazimierz Kloskowski, (The Polish Christian Philosophy in 20th Century, 3), Ignatianum University Press, Kraków 2019, (współautorstwo z: G. Bugajak, A. Lemańska, A. Świeżyński).
  147. Tajemnice Natury. Zarys filozofii przyrody, Wydawnictwo Naukowe uksw, Warszawa 2019, (wydanie drugie, zmienione), (współautorstwo z: G. Bugajak, J. Kukowski, A. Lemańska, D. Ługowska, A. Świeżyński).
  148. Zrównoważony rozwój – utopia czy możliwości realizacji?, Problemy ekorozwoju – Problems of Sustainable Development 14(2019)2, 111-116, (współautorstwo z: P Bukrejewski, A. Matuszewska).
  149. Mój mistrz i nauczyciel ksiądz prof. dr hab. Mieczysław Lubański, w: Zarządzanie przedsiębiorstwem w społecznej nauce Kościoła, W. Gajda, P. Soroka, Oficyna WydawniczaWarszawskiej Szkoły Zarządzania Szkoły Wyższej, Warszawa 2020, 11-18.
  150. Some remarks concerning virtuality, Studia Philosophiae Christianae 56(2020) Special Issue 2, 81-94.
  151. Użyteczność koncepcji przypadku Grzegorza Bugajaka w naukach przyrodniczych, Studia Philosophiae Christianae 56(2020)4, 93-112, (współautorstwo z: M. Latawiec).

 

[/tab]
[tab title=”Fragmenty recenzji dorobku naukowego Anny Latawiec”]

Fragmenty recenzji dorobku naukowego Anny Latawiec w postępowaniu o nadanie tytułu naukowego profesora

…Należy podkreślić oryginalność w uprawianiu filozofii przez Annę Latawiec. (…) Jako filozof przyrody i filozof nauki konsekwentnie wychodzi od faktów naukowych, by przejść do faktów filozoficznych. Jest to tzw. »oddolne« uprawianie filozofii. Dlatego w jej analizach istotne miejsce zajmuje wiedza z zakresu nauk przyrodniczych.

Konsekwentnie w swoich publikacjach i wystąpieniach wykazuje ona, że naczelne miejsce w kształtowaniu obrazu świata zajmuje informacja. W odniesieniu do rzeczywistości ożywionej jest to informacja biologiczna (tu wykorzystuje swą autorską propozycję rozumienia informacji biologicznej). Podkreśla więc, że informacja towarzyszy nam nieustannie, przy czym do zaistnienia i trwania życia jest ona niezbędna. Kładzie nacisk także na rolę dezinformacji w procesach życiowych. Analizując złożone zjawiska życiowe, dostrzega konieczność rzetelnego przebadania wszelkich przedzałożeń przyjmowanych w nauce i w filozofii. Ukazuje obszary manipulacji pojawiające się w nauce – szczególnie na terenie ekologii, medycyny. Warto wspomnieć, że wprowadza własne określenia i podziały typów manipulacji.

W jej tekstach znajdujemy szereg przykładów dbałości o precyzję języka, stąd w przypadku wieloznaczności, niejasności pojęć, proponuje ona własne określenia, własne klasyfikacje tych pojęć, a nawet własne koncepcje. Takim ważnym obszarem jej zainteresowań, uzasadnionym jej wykształceniem, jest problematyka świata wirtualnego. Wykorzystując metodologię systemową, nie tylko wypracowała określenie świata wirtualnego, traktując go jako system, ale i zaproponowała oryginalny skład elementów tworzących ten świat, oraz zdefiniowała relacje zachodzące miedzy tymi elementami. Dzięki tej koncepcji udało się jej rozwiązać problem zacierania granicy miedzy światem rzeczywistym i wirtualnym.

Podobnie, dookreślając w języku systemowym stan samotności (i choroby), udało się jej wyjaśnić przyczyny powstawania w tym stanie grup wsparcia, a także przyczyny destrukcji. Wykazała, że wynika to z definicji systemu, jakim jest człowiek samotny.

Dbałość o precyzję języka wyraźnie występuje w tekstach poświęconych sztucznej inteligencji, świadomości rozpatrywanej z punktu widzenia nauk biologicznych, myślenia jako własności mózgu, ale i jako przedmiot zabiegów symulacyjnych.

W tekstach poświęconych informacji biologicznej dąży do wykazania, że mamy do czynienia z kategorią filozoficzną. Wykazuje użyteczność naukową metody symulacji, a także ujęć systemowych, szczególnie jako narzędzia poznania.

W swoich badaniach jest bardzo twórcza. Wprowadza nowe pojęcia, jak np. ekomedycyna. Próbuje analizować sytuacje traumatyczne, jak choroba terminalna, śmierć, aby wykazać aktualność i zasadność stosowania katalogu wartości absolutnych.

Ks. prof. dr hab. Józef Marceli Dołęga (s. 10-12)

 

Anna Latawiec podejmując refleksję nad istotą życia i jego genezą, korzysta z odkryć i uzasadnień formułowanych w tym względzie przez nauki szczegółowe, jednakże podejmuje próbę znalezienia własnego filozoficznego klucza do tej problematyki. Kluczem tym zdaje się być teoria systemów i teoria symulacji, lecz również i koncepcja informacji biologicznej. Odwołując się do różnych stanowisk z historii filozofii, wprowadza Autorka w swoich artykułach między innymi pojęcie »informacji biologicznej« i odróżniając informację zewnętrzną i wewnętrzną, przyjmuje w gruncie rzeczy jej funkcjonalne rozumienie. Informacja biologiczna jest bowiem tym, co umożliwia i służy życiu, zarówno teraz, jak i w przyszłości. A takie rozumienie informacji biologicznej prowadzi w konsekwencji do wskazania na zdolności do wykonywania czynności wsobnych jako na istotny wskaźnik życia. (…)

W odniesieniu do problemów związanych z genezą życia tropi też różne, nie zawsze jawne i przejrzyste, teoretyczne i metateoretyczne założenia leżące u podstaw różnych pojawiających się w tym względzie koncepcji. Wskazuje przy tym na te ukryte założenia, które w konsekwencji pozwalają się ocenić jako określona forma symulacji. Aby tego uniknąć, należy ujawniać przyjmowane założenia, czyniąc je jednocześnie przedmiotem refleksji i ewentualnej krytyki. Jest to niezbędne tym bardziej, że ideał nauki bezzałożeniowej jest w gruncie rzeczy nierealizowalnym mitem. (…)

W kontekście zagadnień związanych z podziałem na to, co sztuczne i na to, co naturalne narzędziem analiz staje się dla Anny Latawiec teoria systemów i teoria symulacji. Stosuje ona to narzędzie do analizy wielu szczegółowych problemów, gdyż obok zagadnień dotyczących świadomości podejmuje tu przykładowo też kwestię zdrowia i choroby, śmierci, samotności, przemian współczesnej rodziny. Korzystając z tego paradygmatu systemowego, wprowadza wiele istotnych rozróżnień, ważnych dla zrozumienia określonych zjawisk i procesów, jak i pozwalających uporządkować aktualny stan wiedzy i wskazać na dalsze perspektywy i kierunki badawcze. Efektywność tego podejścia systemowego przejawia się także w tym przypadku w tym, iż w wyniku narzuconej przez ten paradygmat dyscypliny poznawczej prowadzony wywód staje się przejrzysty, wzbogacony o odpowiednie argumenty i o uzasadnione przez przesłanki oraz wnioski z prowadzonych analiz. (…)

Kolejnym ważnym obszarem naukowych zainteresowań Anny Latawiec jest dziedzina bioetyki, filozofii medycyny i etyki, gdzie wiele z analizowanych i dyskutowanych obecnie problemów ma swoje źródła w skutkach upowszechniania odkryć nauki i techniki. Te ostatnie prowadzą do wielu nowych i dotąd niespotykanych sytuacji, co sprawia, iż konsekwencje i wyzwania, z jakimi mamy do czynienia, rodzą również wiele nowych dylematów i problemów natury etycznej. (…) Autorka podejmuje tu ważne w kontekście ścierania się lokalności i globalności problemy, związane z rolą wartości, przy czym wskazuje także na źródła współczesnych tendencji integracyjnych, jak i dezintegracyjnych. (…) Pozwala to w niestereotypowy sposób spojrzeć na określone zjawiska, jak np. na zjawisko krzywdy, gdzie pojawiają się rozważania dotyczące różnych płaszczyzn prawdy i manipulacji. Podobne perspektywy można odnaleźć w przypadku rozważań dotyczących cierpienia i śmierci. Problematyka tanatologiczna przewija się w całym dorobku naukowym Anny Latawiec i stanowi ważny obszar jej zainteresowań naukowych, będący zarazem znakomitą egzemplifikacją jej możliwości poznawczych.

Prof. dr hab. Andrzej Kiepas (s. 3-7)

 

Dr hab. Anna Latawiec świadoma wielkich możliwości eksplanacyjnych, ukrytych w systemowym podejściu do biologii, stara się spopularyzować tę teorię wśród filozofów i metodologów nauki. Kontynuuje i propaguje program swojego promotora, ks. prof. M. Lubańskiego, który był pionierem systemowego podejścia do człowieka. Stosuje teorię systemów do zdefiniowania życia, informacji biologicznej, zdrowia, choroby, rodziny, problemu samotności i stosunku do śmierci. Podejmując te problemy, podkreśla i analizuje ich złożony, dynamiczny charakter. Pokazuje, że każdy ważny aspekt życia ma charakter systemowy, bowiem bez złożoności i oddziaływań nie ma życia. Statyczne i proste mogą być tylko układy nieożywione. (…)

Metodologiczna analiza prowadzonych w biologii badań, polegających na systemowym modelowaniu i symulacji zjawisk, stanowi najważniejszą część dorobku dr hab. Anny Latawiec należącego do filozofii i metodologii nauki. Prawie wszystkie prace zaliczone do tego obszaru badawczego dotyczą definicji życia, systemowej analizy jego aspektów, modelowania i symulacji. (…)

Dr hab. Anna Latawiec od lat aktywnie pracuje nad wybranymi, istotnymi problemami filozofii nauki, zwłaszcza biologii, przyczyniając się do rozwoju tych dziedzin. Lubi pracować nad problemami nowymi i aktualnymi, wnosząc wartościowy wkład w ich formułowanie i rozwiązywanie.

Prof. dr hab. Michał Tempczyk (s. 2-3, 7)

 

Wiele pozycji składających się na (…) dorobek Kandydatki znałem merytorycznie już wcześniej. Stykałem się z nimi w materiałach konferencji, których byłem współorganizatorem lub członkiem komitetu naukowego, czytałem je w czasopismach, sięgałem także do opracowań zwartych. W rezultacie pośrednio korzystałem z dorobku Pani prof. Latawiec w moich badaniach naukowych, a także przy przygotowywaniu zajęć dla studentów i doktorantów. Mogę więc zaświadczyć na podstawie własnej oceny merytorycznej, że są to nieodmiennie prace o bardzo wysokim poziomie naukowym, doskonale opracowane merytorycznie i formalnie, a w szczególności o znacznym stopniu oryginalności. (…)

Na ten pełny obraz składa się (…) w pierwszej kolejności uznanie i autorytet naukowy, jakie Kandydatka posiada w środowisku naukowców zarówno polskich, jak i zagranicznych, zwłaszcza wśród osób, które interesują się zagadnieniami filozoficznych konsekwencji rozwoju informatyki, technik symulacji komputerowych oraz (zwłaszcza) komputerowej symulacji systemów biologicznych z ludzkim mózgiem (jako siedliskiem naturalnej inteligencji) na czele. Stykając się z wieloma osobami zajmującymi się tymi zagadnieniami, zarówno w obszarze informatyki (gdzie powstają i są rozwijane nowe narzędzia, takie właśnie jak interesujące opiniowaną modele symulacyjne różnych systemów oraz techniczne zręby tworzenia wirtualnych światów), jak i w obszarze związanym z kognitywistyką (…), wielokrotnie miałem okazję słuchać np. referatów, w których Pani Profesor Latawiec była przywoływana (słusznie!) jako uznany autorytet. Dowodzi to, że Kandydatka ma w tak zwanym »niewidzialnym uniwersytecie« (istnieje taki, w każdej dziedzinie) bardzo wysoką i dobrze ugruntowaną pozycję. Wielokrotnie słyszałem także o Niej bardzo pochlebne opinie w okolicznościach, w których osoby chwalące Jej pracowitość, zdolności, a także skromność nie miały żadnego powodu, żeby wypowiadać opinie nieprawdziwe, a jednocześnie były to osoby mające w środowisku np. polskich informatyków ustaloną, bardzo wysoką pozycję (…).

(…) mamy tu do czynienia z sylwetką badacza o ugruntowanej i dobrze wypracowanej pozycji. Mimo niewielkiej liczby bezpośrednich kontaktów z Kandydatką mam w tej sprawnie absolutnie zdecydowany pogląd, zawierający się w stwierdzeniu, że w dorobku i w sylwetce naukowej prof. Latawiec dostrzegam owo rzadkie połączenie bardzo wysokiej kompetencji naukowej z bardzo dużą skromnością, które znamionuje ludzi rzeczywiście nieprzeciętnych.

Prof. dr hab. Ryszard Tadeusiewicz (s. 4-5)

[/tab]
[/tabs]

 

Źródło bibliograficzne:

Dwie Anny i filozofia. Rozmowy z prof. Anną Latawiec i prof. Anną Lemańską oraz wybór tekstów

 

Andrzej Zykubek
Zapraszam na