Gdzie naprawdę jest konflikt – Alvin Plantinga

Książka Alvina Plantingi Gdzie naprawdę jest konflikt. Nauka, religia i naturalizm kwestionuje naturalistyczny pogląd na świat i podejmuje wyzwanie rzucone religii przez nowy ateizm. W obronie racjonalności teizmu chrześcijańskiego Plantinga sięga do zdobyczy współczesnej fizyki kwantowej, kosmologii, biologii molekularnej oraz posługuje się narzędziami współczesnej logiki i matematyki. Autor argumentuje, że naturalizm jest stanowiskiem nie tylko błędnym, ale wewnętrznie sprzecznym, a jego uznawanie jest formą irracjonalizmu, bowiem wyłącznie biologiczne i ewolucyjne wyjaśnienie natury ludzkiej oznacza brak gwarancji dla rzetelności naszych władz poznawczych. Myśl Plantingi jest przykładem filozofii maksymalistycznej, światopoglądowo zaangażowanej, stawiającej sobie za cel obronę wiary chrześcijańskiej. Jest to projekt apologii wiary interesujący i doniosły nie tylko dla wyznawców teizmu chrześcijańskiego, ale dla każdej osoby religijnie zaangażowanej, uznającej istnienie Boga jako absolutu osobowego. Natomiast dla ateistów i sceptyków książka Alvina Plantingi może być okazją do sprawdzenia swoich narzędzi krytycznych lub inspiracją do przedstawienia własnego pozytywnego projektu filozoficznego: Jeśli nie ma Boga, to co jest?

  • Wydanie/Copyright: wyd. I, 2023
    Seria / cykl: BIBLIOTEKA WSPÓŁCZESNYCH FILOZOFÓW
    Autor: Alvin Plantinga
    Redakcja naukowa: Dariusz Łukasiewicz
    Tłumacz: Elżbieta Łukasiewicz
    Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
  • EAN:9788301231132
  • Liczba stron:414
  • Tytuł oryginalny:Where the Conflict Really Lies: Science, Religion and Naturalism

 

  1. Uwagi wprowadzające i życiorys Alvina Plantingi
  2. Periodyzacja i ogólna charakterystyka filozofii Plantingi
    • 2.1. Argument przeciwko klasycznemu fundacjonalizmowi
    • 2.2. Argument przeciwko naturalizmowi (APRAN)
    • 2.3. Krytyka argumentacji Plantingi przeciwko naturalizmowi i modyfikacja tej argumentacji
  1. Konflikt religii chrześcijańskiej i nauki
  2. Koncepcje i funkcje teologii naturalnej w filozofii Alvina Plantingi
  3. Kilka uwag podsumowujących

 

Wstęp od tłumacza

GDZIE NAPRAWDĘ JEST KONFLIKT. NAUKA, RELIGIA I NATURALIZM. Alvin Plantinga

Wstęp

Część pierwsza. RZEKOMY KONFLIKT

Rozdział 1. Ewolucja a wiara chrześcijańska (1)

  1. Preliminaria
  2. Dawkins

Rozdział 2. Ewolucja a wiara chrześcijańska (2)

  1. Argument Dennetta
  2. Argument Drapera

III. Dlaczego ludzie wątpią w ewolucję?

  1. Kitcher i sprawa oświecenia

Rozdział 3. Działanie Boga w świecie – stary obraz

  1. Problem główny
  2. Stary obraz
  3. Obraz newtonowski
  4. Obraz laplasjański

Rozdział 4. Nowy obraz

  1. Mechanika kwantowa
  2. Na czym polega problem z „interwencją”?

III. Czym jest interwencja?

  1. Interwencja i Boże działanie na poziomie kwantowym
  2. Kilka innych domniemanych konfliktów

Część druga. KONFLIKT POWIERZCHOWNY

Rozdział 5. Psychologia ewolucyjna i nauka biblijna

  1. Psychologia ewolucyjna
  2. Psychologia ewolucyjna i religia

III. Historyczny krytycyzm biblijny

  1. Tradycyjne komentarze biblijne
  2. Historyczny krytycyzm biblijny

Rozdział 6. Racje unieważniające?

  1. Racje unieważniające i ich natura
  2. Podstawa ewidencjalna

III. Naturalizm metodologiczny

  1. Czy nauka simoniańska jest racją unieważniającą dla wiary chrześcijańskiej?
  2. Wiara i rozum
  3. Czy przekonania religijne mogą zostać unieważnione?

VII. Test redukcji

Część trzecia. ZGODA

Rozdział 7. Subtelne zestrojenie

  1. Subtelne zestrojenie
  2. Zarzuty
  3. Zarzut antropiczny
  4. Czy odpowiednia przestrzeń prawdopodobieństwa daje się normalizować?
  5. Wiele wszechświatów?
  6. Czy możemy wymyślić odpowiednie prawdopodobieństwa?

Rozdział 8. Dyskurs projektu

  1. Michael Behe i argumenty biologiczne
  2. Spostrzeganie projektu?

III. Argumenty z celowego zamysłu a dyskurs projektu

  1. O tym, jaką to czyni różnicę

Rozdział 9. Głęboka zgodność – teizm chrześcijański a głębokie źródła nauki

  1. Nauka i obraz Boży
  2. Reliabilność i regularność

III. Prawo

  1. Prawo i stałość
  2. Prawo a konieczność
  3. Matematyka
  4. Skuteczność
  5. Dostępność
  6. Natura matematyki
  7. Przedmioty matematyczne jako abstrakty
  8. Indukcja i nabywanie wiedzy na podstawie doświadczenia
  9. Prostota i inne cnoty teoretyczne

VII. Przygodność i nauka empiryczna

Część czwarta. GŁĘBOKI KONFLIKT

Rozdział 10. Argument ewolucyjny przeciwko naturalizmowi

  1. Powierzchowna zgodność
  2. Głęboki konflikt

III. Argument

  1. Pierwsza przesłanka – wątpliwość Darwina
  2. Naturalizm i materializm
  3. Przekonania jako struktury neuronalne
  4. Materializm redukcyjny i nieredukcyjny
  5. Argument za przesłanką (1)
  6. Argument a materializm nieredukcyjny
  7. Argument a materializm redukcyjny
  8. Zarzut
  9. Pozostałe przesłanki

VII. Dwa komentarze podsumowujące

O AUTORZE

Przypisy

Andrzej Zykubek
Zapraszam na

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.