Nakładem Wydawnictwa Towarzystwa Naukowego KUL ukazała się książka Stanisława Janeczka pt. Komisja Edukacji Narodowej. Studia i szkice z dziejów polskiej kultury intelektualnej, red. naukowy A. Starościc.
Lublin: TN KUL 2018, s. 330
ISBN 978-83-7306-797-4
Komisja Edukacji Narodowej. Studia i szkice z dziejów polskiej kultury intelektualnej
[tabs]
[tab title=”O książce”]
Tom prezentuje bogactwo i skomplikowane przemiany w zakresie nowożytnej kultury intelektualnej, przede wszystkim na gruncie oświeceniowych reform szkolnych, a zwłaszcza przeprowadzonych w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, ale ukazanych na tle europejskim. Presja rozwijających się nauk przyrodniczych sprzyjała odchodzeniu od szkolnictwa ukierunkowanego humanistycznie i filozoficznie w kierunku postępującego wzmocnienia kształcenia o charakterze zawodowym. Wzrastająca rola centralnych władz państw absolutystycznych wyznaczała oświacie nowe zadania wychowawcze, czyniąc ze szkolnictwa fundament nowego ładu ideowego i społeczno-politycznego. W odradzającej się Rzeczypospolitej zmiany te dokonały się w szkolnictwie kościelnym, początkowo w oświacie prowadzonej przez zakon pijarów, a po kasacie zakonu jezuitów, których szkoły przejęło państwo, przynajmniej postulatywnie, w odniesieniu do całości ówczesnej oświaty, zwłaszcza szkolnictwa średniego i wyższego. Stąd też niniejszy tom łączy obydwa typy reform, akcentując na zasadzie tzw. długiego trwania ich relatywnie pojętą ciągłość, zarówno w wymiarze naukowym, jak i ideowym, a także ich religijno-moralistyczny i obywatelski charakter.
Niniejsza publikacja chce się skromnie wpisać w obchody 100-lecia odzyskania niepodległości oraz 100-lecia KUL, widząc w tym rocznicowym zespoleniu niegasnący znak nadziei, że rzetelnie prowadzone szkolnictwo będzie niezastąpionym fundamentem ładu ideowego, społecznego i gospodarczego naszej Ojczyzny, a KUL zachowa w niej swe trwałe i znaczące miejsce.
[/tab]
[tab title=”Spis treści”]
Spis treści
Przedmowa
Tytułem wstępu: Perspektywy badawcze KEN
- Status metodologiczny historii oświaty
- KEN na tle europejskim
- KEN a szkoła tradycyjna
- Specyfika naukowa dydaktyki KEN
- Podsumowanie
CZĘŚĆ PIERWSZA: REFORMY W SZKOLNICTWIE KOŚCIELNYM
Stereotyp szkoły jezuickiej
- Deprecjacja szkoły jezuickiej
- Specyfika szkoły jezuickiej
- Szkoła jezuicka a standardy kultury nowożytnej
- Podsumowanie
Ideały wychowawcze i dydaktyczne w oświeceniowym szkolnictwie pijarskim
- Postulaty wychowawczo-dydaktyczne
- Założenia szkoły tradycyjnej
- Źródła i inspiracje reformy pijarskiej
- Ramy administracyjne
- Przepisy normujące nauczanie
- Przygotowanie nauczycieli
- Organizacja nauczania
- Inne pijarskie wytyczne programowe
- Reforma pijarska a inne próby reform
- Swoistość i wpływ reform pijarskich
- Realizacja wymogów formacyjnych na przykładzie studium filozofii
- Formy nauczania
- Wykład
- Ćwiczenia
- Charakterystyka merytoryczna
- Deklaracje programowe
- Realizacja programu i jego interpretacja
- Formy nauczania
Koncepcja „filozofii chrześcijańskiej” w pismach polskich pijarów w okresie oświecenia
- Rozum a wiara
- Poznanie religijne wobec racjonalizmu
- Autonomia filozofii wobec teologii
- Podsumowanie
Spór o rolę wolfianizmu w polskim oświeceniu
- Deklaracje filozoficzne
- Logika
- Metafizyka
- Ontologia i kosmologia
- Psychologia racjonalna
- Teologia naturalna
- Etyka
- Fizyka
- Podsumowanie
CZĘŚĆ DRUGA: REFORMY PAŃSTWOWE
Ideały wychowawcze KEN w perspektywie europejskiej
- Kontekst europejski
- Koncepcja wychowania w szkołach KEN
- Podsumowanie
Oświeceniowa kultura naukowa w dydaktyce KEN
- Kontekst europejski
- Dydaktyka w szkołach KEN
- Między humanistyką a przyrodoznawstwem
- Niejednoznaczny stosunek do metafizyki
- Metafizyka poznania
- Metafizyka jako fundament każdej nauki
- Elementy filozoficzne w wykładzie przyrodoznawstwa
- Filozoficzne elementy w fizyce
- Filozoficzne elementy w biologii
- Narastająca niechęć wobec filozofii w szkolnictwie wyższym
- Podsumowanie
Zamiast zakończenia: Oświecenie chrześcijańskie w kulturze wieku XVIII
- Religia w oświeceniowej formacji kulturowej
- Eklektyczny umiar kultury oświecenia
- Odniesienia współczesne
Bibliografia
- Teksty autorskie związane z tematyką dziejów szkolnictwa nowożytnego
- Monografie
- Artykuły
- Komisja Edukacji Narodowej
- Zestawienia bibliograficzne
- Wybrane edycje źródeł
- Wybrane opracowania
Indeks nazwisk
[/tab]
[/tabs]
- Fizyka i światopogląd. XX Ogólnopolska Konferencja Filozofii Fizyki. Program. ONLINE - 23 października 2024
- Wprowadzenie do fizyki dla filozofów – Tomasz Bigaj - 23 października 2024
- Nauka a społeczeństwo. Paradygmat personalistyczny – Agnieszka Lekka-Kowalik - 22 października 2024