Porozmawiajmy o jedzeniu zwierząt. Etyka wegetarianizmu – Michael Huemer

Porozmawiajmy o jedzeniu zwierząt. Etyka wegetarianizmu - Michael Huemer

Dlaczego postulaty obrońców praw zwierząt wydają się szalone? Skoro zwierzęta zjadają się nawzajem, dlaczego ludzie mieliby robić inaczej? Jaki jest związek między inteligencją a zdolnością do przeżywania cierpienia? Czy decyzja pojedynczej osoby o niejedzeniu mięsa ma znaczenie? Dlaczego ci, którzy popierają wegetarianizm, często sami jedzą mięso? Czy lepiej żyć na fermie przemysłowej, niż nigdy się nie urodzić?

To tylko wybrane wątki zaciekłej dyskusji, którą na kartach tej książki toczą mięsożerca i wegetarianin. Napisane przystępnym językiem, angażujące dialogi pokazują, jak prowadzić rzeczową rozmowę na te kontrowersyjne tematy, jakich myślowych błędów i retorycznych pułapek unikać oraz jakie wnioski wydają się nieuchronne. Opisowa bibliografia na końcu książki zawiera streszczenia najważniejszych publikacji na temat etyki wegetarianizmu i weganizmu, a posłowie tłumacza przybliża praktyczne realia tego zagadnienia w Polsce.

Jeśli zaczynasz podejrzewać, że jedzenie mięsa jest moralnie wątpliwe, ta książka stanowi doskonałe wprowadzenie do tematu i kompendium argumentów po obu stronach debaty. Jeśli z kolei uważasz, że wegetarianie są przewrażliwieni, a jedzenie mięsa można obronić, stanowi ona fascynujące intelektualne wyzwanie.

 

Porozmawiajmy o jedzeniu zwierząt

Etyka wegetarianizmu

Tytuł oryginalny: Dialogues on Ethical Vegetarianism

  • Wydanie: Warszawa, 1, 2020
  • Autor: Michael Huemer
  • Tłumacz: Włodzimierz Gogłoza
  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
  • ISBN: 9788301210182
  • EAN: 9788301210182
  • Liczba stron: 184

 

Spis treści

 

Przedmowa   9

Wstęp   13

Moja droga do weganizmu   13

Cele i odbiorcy   17

Podziękowania   21

 

Dzień 1. Argumenty dotyczące cierpienia, inteligencji i ryzyka

  • Wegetarianizm jako stanowisko etyczne   24
  • Argumenty na rzecz wegetarianizmu: kwestia bólu i cierpienia   26
  • Argumenty za jedzeniem mięsa: kwestia inteligencji   29
  • Całkowita ilość bólu powodowanego przez chów przemysłowy   33
  • Błędy poznawcze wegetarian i osób jedzących mięso   37
  • Kwestia inteligencji i skali bólu   38
  • Kwestia ludzi niepełnosprawnych intelektualnie   41
  • Kwestia niepewności etycznej   43
  • Przywiązywanie wagi do życia zwierząt i ludzi   49

 

Dzień 2. Kolejne argumenty za jedzeniem mięsa

  • Podsumowanie argumentów z poprzedniej rozmowy   53
  • Możliwość humanitarnego pozyskiwania mięsa   55
  • Czy klienci są odpowiedzialni za praktyki przemysłu mięsnego?   55
  • Czy decyzje jednej osoby mogą mieć wpływ na przemysł mięsny   58
  • W jaki sposób przemysł reaguje na spadek popytu   61
  • Zwierzęta hodowlane żyją tylko dlatego, że ludzie jedzą mięso   63
  • Utylitarystyczne i nieutylitarystyczne argumenty przeciwko jedzeniu mięsa   64
  • Czy zwierzęta czują ból?   67
  • Zwierzęta zjadają się nawzajem, dlaczego więc my nie możemy ich jeść?   69
  • Wolna wola i sprawczość moralna   70
  • Czy powinniśmy powstrzymać zwierzęta przed zabijaniem się nawzajem?   71
  • Czy prawa implikują obowiązki?   71
  • Czy moralność chroni tych, którzy nie są w stanie zrozumieć jej zasad?   72
  • Etyka jako wynik umowy społecznej   73
  • Czy spożywanie mięsa jest naturalne?   74
  • Czy zwierzęta nie mają duszy?   77
  • Czy Biblia uzasadnia jedzenie mięsa?   78
  • Ocenianie osób jedzących mięso   80

 

Dzień 3. Świadomość i racjonalne przekonania

  • Teoria stopni świadomości   83
  • Lepiej być ostrożnym   86
  • Używanie terminu „tortury”   88
  • Dlaczego mielibyśmy przyznawać priorytet kwestii poprawy dobrostanu zwierząt?   88
  • Czy chów przemysłowy jest największym problemem, z jakim zmaga się nasz świat?   89
  • O odrzucaniu poglądów, które wydają się „szalone”   92
  • Czym etyka różni się od matematyki i nauki   94
  • Dlaczego postulaty obrońców zwierząt wydają się „szalone”?   95
  • Kwestionowanie empirycznych założeń wegetarian   98
  • Kwestionowanie etycznych założeń wegetarian   98
  • Błędy poznawcze przemawiające za jedzeniem mięsa   99
  • Tendencja do opowiadania się za status quo   100
  • Szowinizm gatunkowy   101
  • Społeczny dowód słuszności   103
  • Kierowanie się własnym interesem   103
  • Empatia i heurystyka afektu   104
  • Problem z intuicjami dotyczącymi dużych liczb   106
  • Empatia i psychopatia   109
  • Unikanie dogmatyzmu   112
  • Warto zachować ostrożność   113

 

Dzień 4. Wegańskie życie, abstrakcyjna teoria i moralna motywacja

  • Poszukiwanie dobrych wegańskich potraw   117
  • Powstrzymywanie się od jedzenia jajek i produktów mlecznych   118
  • Zjadanie małży   119
  • Wartość życia   119
  • Dlaczego możemy zjadać rośliny?   120
  • Zabijanie owadów   122
  • Czy wegetarianie są hipokrytami?   123
  • Nieświadomy szowinizm gatunkowy   124
  • Czy owady czują?   125
  • Mięso z wolnego wybiegu i certyfikowanych hodowli o wysokim dobrostanie   126
  • Prawa zwierząt   127
  • Debata nad właściwą teorią etyczną   129
  • Czy istnieją obiektywne wartości?   130
  • Moralny sceptycyzm   132
  • Dlaczego filozofowie nie powinni zasiadać na ławie przysięgłych   132
  • Czy rezygnacja z mięsa nie jest „zbyt trudna”?   135
  • Czy jesteśmy zbyt samolubni, by zrezygnować z mięsa?   139
  • Konformizm społeczny i egzekwowanie norm moralnych   139
  • Czy weganie nie są za bardzo czepialscy?   142
  • Jak osoby jedzące mięso reagują na wegan   142
  • Dlaczego powinno się promować weganizm wśród osób jedzących mięso?   143
  • Jak bardzo złe jest jedzenie mięsa?   146
  • Porównywanie osób jedzących mięso do nazistów   148

Posłowie   151

Opisowa bibliografia   161

 

 

Andrzej Zykubek
Zapraszam na

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.