Co-publisher’s ISBN-13 (24)
Data publikacji wersji drukowanej (19)
Szczegóły dotyczące dostępnego formatu publikacji: Ebook [PDF]
Co-publisher’s ISBN-13 (24)
Data publikacji (01)
Streszczenie
Ogromny wpływ Kazimierza Twardowskiego na kształt kultury polskiej XX wieku nie ulega dziś wątpliwości. Tom Rozum i wola precyzuje, na czym ten wpływ polegał. W tomie zrekonstruowano, po pierwsze, jaki był obraz osoby i dzieła Twardowskiego w oczach współczesnych mu Polaków, a także jak oceniali oni to dzieło (Jacek Jadacki, Ryszard Kleszcz). Zarówno obraz, jak i ocenę skonfrontowano z faktami, i konfrontacja ta pokazała, że odpowiadają one rzeczywistości (Kleszcz). Przypomniano też podjęte po II Wojnie Światowej przez ideologów komunistycznych próby zdezawuowania „legendy” Twardowskiego i jego Szkoły (Jadacki). Po drugie, wykazano iż twórczość Twardowskiego spełnia całkowicie kryteria przynależności do nurtu filozofii analitycznej oraz scharakteryzowano metody przez niego aplikowane (Anna Brożek). Po trzecie, zestawiono i gruntownie opisano te wyniki osiągnięte przez Twardowskiego, które miały największą wagę dla dziejów filozofii. Niektóre z nich wpłynęły na poglądy myślicieli nie tylko polskich, lecz także obcych; np. ujęcie intencjonalności na Höflera i Husserla, teoria przedmiotu na Meinonga, koncepcja prawdy absolutnej, via Łukasiewicz i Tarski, na logikę formalną i semantykę logiczną (Jan Woleński). Inne z tych rezultatów odegrały jak dotąd głównie tylko «lokalnie» rolę inspirującą. Należą tu m.in.: postulat rozgraniczenia filozofii i światopoglądu (Dariusz Łukasiewicz), rekonstrukcja pojęć rozumienia i rozumowania, w tym indukcji (Jadacki), wyeksponowanie praktycystycznego wymiaru „poznania” lekarskiego (Aleksandra Horecka), sformułowanie zasad racjonalnej historiografii filozoficznej (Jadacki), eksplikacja pojęć ojczyzny i patriotyzmu jako kluczowych pojęć filozofii polityki (Ryszard Mordarski, Jadacki) i usystematyzowanie reguł dydaktyki ogólnej i teorii wychowania (Wojciech Rechlewicz). Po czwarte wreszcie, poddane zostały analizie krytycznej pewne kluczowe idee Twardowskiego i jego uczniów, m.in.: idea neutralności metafizycznej logiki oraz idea klarowności języka nauki (Jadacki).
Rozdziały
-
Słowo wstępne
-
Rola Twardowskiego w filozofii światowej
-
Twardowski – racjonalność, geniusz organizacyjny i mistrzostwo w nauczaniu
-
„Praeceptor Poloniae”. Twardowski w oczach współczesnych mu Polaków
-
Twardowski o czynnościach i wytworach
-
Antycypacja reizmu przez Twardowskiego
-
Szkoła Twardowskiego o metafizycznych implikacjach logiki
-
Twardowski i analiza filozoficzna
-
Twardowskiego „Logika dla medyków” a Polska Szkoła Filozofii Medycyny
-
Wkład Twardowskiego w rozwój logiki w Polsce
-
Analiza relacji między filozofią, nauką a światopoglądem w ujęciu Twardowskiego
-
Twardowskiego postulat klarowności w oczach antyirracjonalisty
-
Czy Twardowski uprawiał filozofię polityki?
-
Patriotyzm – od Twardowskiego do Bocheńskiego
-
Twardowski jako nauczyciel
-
„Non multa, sed multum”. Idee pedagogiczne Twardowskiego
-
Twardowski jako historyk filozofii starożytnej
- Fizyka a doświadczenie potoczne – Andrzej Łukasik - 16 grudnia 2024
- Koncepcja nauki Philipa Kitchera – Anna Starościc - 6 grudnia 2024
- Od Kopernika do kwantowej grawitacji. Debata Kopernikańska w Toruniu - 5 grudnia 2024